• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Rebirth Of Nefast - Only Death
Jaar van release: 2007
Label: Debemur Morti Productions

Rebirth Of Nefast - Only Death

Goede black metal komt soms uit een verrassende hoek. Zo werd ik een tijd geleden verrast door het Ierse Rebirth Of Nefast, dat alweer bijna een jaar geleden hun eerste demo Only Death uitbracht op Debemur Morti Productions. Na eerder de demo van landgenoten Slidhr gehoord te hebben, verwachtte ik black metal van dezelfde strekking; uitstekende gespeeld, sfeervol, maar een tikkeltje aan de saaie kant. Niets was echter minder waar. Rebirth Of Nefast bezorgde me van begin tot eind kippenvel en er was geen moment dat ik niet op het puntje van mijn stoel zat.

Only Death telt drie muzikale kunstwerkjes die samen goed zijn voor een half uur aan mysterieuze en meeslepende black metal. Door de dissonante riffs en de spookachtige melodieën wordt een sfeer geschapen die heel warm en surreëel overkomt. Deze demo bevat veel heerlijke sfeerpassages, maar daarnaast ook bijzonder agressieve en explosieve uitspattingen, waarbij de mysterieuze sfeer opvallend goed intact wordt gehouden. De gekwelde zang voegt een extra dimensie toe aan de muziek. Door het gehele stuk heen, is de zang prominent aanwezig, maar slaagt er toch in om op bepaalde momenten volledig op te gaan in de muziek, zodat het lijkt alsof zanger Wann door de waanzin heen moet prikken, voordat hij zijn wanhoop in de muziek kwijt kan. Op andere momenten drijft hij helemaal mee met de stroming van de muziek en zijn zang en muziek in perfect evenwicht. Opvallend is ook dat elk nummer een andere toon aanslaat, die heel subtiel veranderd is, ten opzichte van het voorgaande nummer. Wat hier gepresteerd is, is werkelijk fantastisch, in alle opzichten.

Only Death is verschenen in een oplage van 300 stuks en er zijn nog slechts enkele van beschikbaar. Wees er dus snel bij!

1. Wrapped In Earth
2. Flaming The Inner Sanctum (mp3)