22-11-2019

Clawfinger - Life Will Kill You
Jaar van release: 2007
Clawfinger - Life Will Kill You
Een tijdje geleden was ik in Praag op vakantie. De receptionist van het hotel sleepte ons mee naar het grootste Tsjechische studentenfestival. Vijf minuten nadat we het terrein betraden, begon het Zweedse Clawfinger aan hun set. Deze eens populaire crossover en rapmetalact was een van de eerste bands in dit genre en scoorde met songs als Nigger, The Truth, Biggest & The Best en natuurlijk Do What I Say hits. Deze speelden ze uiteraard ook die avond alsook wat voorproefjes van dit nieuwe studioalbum Life Will Kill You. En die songs klonken op dat moment hemels, maar daar zullen de vele liters bier (halve liter bier voor 40 eurocent) ook wel voor een stuk verantwoordelijk voor zijn geweest.

Maar ook nuchter op de bank in Nederland klinken de nieuwe songs zeer behoorlijk. Clawfinger heeft zijn agressieve aanvalsmuziek al lang plaats laten nemen voor melodieuze rock/metal waarbij rappartijen zich met popmelodieën verstrengelen. Dat leidt soms tot immense zeikrefreinen als in It’s Your Live, maar vaker tot ijzersterke refreinen. Al moeten we er wel bij zeggen dat zanger Zak Tell in de studio dankzij een batterij van hulpmiddeltjes wel een stuk overtuigend klinkt dan op het podium.

De productie en mix van het album kennen een commercieel randje, maar dat past wel bij deze eenvoudige songs. De teksten zijn vanouds weer politiek en sociaal-kritisch getint en dus zal de fan weer alles krijgen wat hij verwacht van Clawfinger. Misschien dat de fanschare zelfs kan groeien want zoveel bands in dit type crossover lopen er niet meer rond.

1. The Price We Pay
2. Life Will Kill You
3. Prisoners