Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Manes - How The World Came To An End
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Manes - How The World Came To An End
Begonnen ergens begin jaren ’90 als blackmetal band is het Noorse Manes in de jaren erna uitgegroeid tot een collectief dat het experiment niet schuwt. Iets wat al bleek op de vorige 2 releases van de band, het geniale Vilosophe en de iets minder geniale, want opgesiert met mijn inziens wat overbodige remixes, maar zeker interessante EP [View]. How the World Came to an End is deel 1 uit een tweeluik. Deel 2 is getiteld Be All//End All en zal naar verluidt een stuk directer zijn vergeleken met het ietwat ingetogene en stemmige How the World Came to an End.

Manes bestaat uit 2 vaste leden, Cern en Torstein Parelius, en zij worden geassisteerd door een berg aan gastmuzikanten waaronder naast enkele voor mij onbekende artiesten ook mensen uit Atrox en Solefald. Hierdoor is wederom een erg experimenteel album ontstaan. Het eerste nummer Deeprooted is nog vrij recht door zee voor Manes begrippen maar het tweede nummer, Come to Pass, gaat los met erg pakkende beats en onder andere Franstalige rap. Alles echter wel ondersteund door, al dan niet gesamplede, gitaar zodat het rock/metal gevoel nooit helemaal verdwijnt. Ook de rest van de nummers op deze plaat staan bol van het experiment, zo wordt je tijdens het beluisteren geconfronteerd met invloeden uit de jazz, ambient, electronica, (prog)rock, vleugjes metal en trip hop. Je begrijpt het al, geen eenvoudige kost en het duurde dan ook even voordat het kwartje viel. Op het eerste gehoor komt het vrij fragmentarisch over, maar zoals wel vaker vallen na verloop van tijd de diverse kwartjes (of 10 eurocenten) mooi op hun plaats.

Vergelijkingen met andere bands zijn er bijna niet, maar als je dan toch een band moet noemen kom je al snel op Ulver uit. Niet dat ze muzikaal met elkaar te vergelijken zijn maar ze hebben wel een zelfde soort ontwikkeling doorgemaakt. How the World Came to an End scoort wat mij betreft iets minder dan Vilosophe, vooral omdat daar wat betere songs op stonden. Maar dat dit een kanshebber voor de jaarlijsten is is wel duidelijk.

Tracklist:
1. Deeprooted
2. Come To Pass
3. I Watch You Fall
4. A Cancer In Our Midst (Plague One)
5. Last Lights
6. Nobody Wants The Truth
7. My Journal Of The Plague Years (Fuckmensch Warmensch)
8. The Cure-All
9. Transmigrant
10. Son Of Night Brother Of Sleep

Score: 89 / 100

Reviewer: Armand
Toegevoegd: 6 juni 2007

Meer Manes:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.