Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Eric Smits (Casual Silence) - 61
  • Eros Melis (Holy Martyr) - 42
  • Grutle Kjellson (Enslaved) - 52
  • Ian "Lemmy" Kilmister (Motörhead)† - 80
  • Kenny "Rhino" Earl (Manowar) - 61
  • Lloyd "Mooseman" Roberts III (Body Count)† - 63
  • Marco Minnemann (Ephel Duath) - 55
  • Metal Mike Chlasciak (Halford) - 54
  • Munetaka Higuchi (Loudness)† - 67
  • Neil Turbin (Anthrax) - 62

Vandaag overleden:
  • Rick Parfitt (Status Quo) - 2016
  • Tommy Kiefer (Krokus) - 1986
Review

Manes - How The World Came To An End
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Manes - How The World Came To An End
Begonnen ergens begin jaren ’90 als blackmetal band is het Noorse Manes in de jaren erna uitgegroeid tot een collectief dat het experiment niet schuwt. Iets wat al bleek op de vorige 2 releases van de band, het geniale Vilosophe en de iets minder geniale, want opgesiert met mijn inziens wat overbodige remixes, maar zeker interessante EP [View]. How the World Came to an End is deel 1 uit een tweeluik. Deel 2 is getiteld Be All//End All en zal naar verluidt een stuk directer zijn vergeleken met het ietwat ingetogene en stemmige How the World Came to an End.

Manes bestaat uit 2 vaste leden, Cern en Torstein Parelius, en zij worden geassisteerd door een berg aan gastmuzikanten waaronder naast enkele voor mij onbekende artiesten ook mensen uit Atrox en Solefald. Hierdoor is wederom een erg experimenteel album ontstaan. Het eerste nummer Deeprooted is nog vrij recht door zee voor Manes begrippen maar het tweede nummer, Come to Pass, gaat los met erg pakkende beats en onder andere Franstalige rap. Alles echter wel ondersteund door, al dan niet gesamplede, gitaar zodat het rock/metal gevoel nooit helemaal verdwijnt. Ook de rest van de nummers op deze plaat staan bol van het experiment, zo wordt je tijdens het beluisteren geconfronteerd met invloeden uit de jazz, ambient, electronica, (prog)rock, vleugjes metal en trip hop. Je begrijpt het al, geen eenvoudige kost en het duurde dan ook even voordat het kwartje viel. Op het eerste gehoor komt het vrij fragmentarisch over, maar zoals wel vaker vallen na verloop van tijd de diverse kwartjes (of 10 eurocenten) mooi op hun plaats.

Vergelijkingen met andere bands zijn er bijna niet, maar als je dan toch een band moet noemen kom je al snel op Ulver uit. Niet dat ze muzikaal met elkaar te vergelijken zijn maar ze hebben wel een zelfde soort ontwikkeling doorgemaakt. How the World Came to an End scoort wat mij betreft iets minder dan Vilosophe, vooral omdat daar wat betere songs op stonden. Maar dat dit een kanshebber voor de jaarlijsten is is wel duidelijk.

Tracklist:
1. Deeprooted
2. Come To Pass
3. I Watch You Fall
4. A Cancer In Our Midst (Plague One)
5. Last Lights
6. Nobody Wants The Truth
7. My Journal Of The Plague Years (Fuckmensch Warmensch)
8. The Cure-All
9. Transmigrant
10. Son Of Night Brother Of Sleep

Score: 89 / 100

Reviewer: Armand
Toegevoegd: 6 juni 2007

Meer Manes:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.