Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Dan Seagrave (illustrator) - 55
  • Daniel Liljekvist (Katatonia) - 48
  • Geezer Butler (Black Sabbath) - 76
  • Jason Rullo (Symphony X) - 53
  • Kris Verwimp (illustrator) - 55
  • Mick Tucker (The Sweet)† - 78
  • Paul Hinojos (At The Drive-In) - 50
  • Ron Asheton (The Stooges)† - 77

Vandaag overleden:
  • Chas Chandler (The Animals) - 1996
  • John Coltrane - 1967
  • Pinche Peach (Brujeria) - 2024
  • Robby Steinhardt (Kansas) - 2021
Review

Manes - How The World Came To An End
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Manes - How The World Came To An End
Begonnen ergens begin jaren ’90 als blackmetal band is het Noorse Manes in de jaren erna uitgegroeid tot een collectief dat het experiment niet schuwt. Iets wat al bleek op de vorige 2 releases van de band, het geniale Vilosophe en de iets minder geniale, want opgesiert met mijn inziens wat overbodige remixes, maar zeker interessante EP [View]. How the World Came to an End is deel 1 uit een tweeluik. Deel 2 is getiteld Be All//End All en zal naar verluidt een stuk directer zijn vergeleken met het ietwat ingetogene en stemmige How the World Came to an End.

Manes bestaat uit 2 vaste leden, Cern en Torstein Parelius, en zij worden geassisteerd door een berg aan gastmuzikanten waaronder naast enkele voor mij onbekende artiesten ook mensen uit Atrox en Solefald. Hierdoor is wederom een erg experimenteel album ontstaan. Het eerste nummer Deeprooted is nog vrij recht door zee voor Manes begrippen maar het tweede nummer, Come to Pass, gaat los met erg pakkende beats en onder andere Franstalige rap. Alles echter wel ondersteund door, al dan niet gesamplede, gitaar zodat het rock/metal gevoel nooit helemaal verdwijnt. Ook de rest van de nummers op deze plaat staan bol van het experiment, zo wordt je tijdens het beluisteren geconfronteerd met invloeden uit de jazz, ambient, electronica, (prog)rock, vleugjes metal en trip hop. Je begrijpt het al, geen eenvoudige kost en het duurde dan ook even voordat het kwartje viel. Op het eerste gehoor komt het vrij fragmentarisch over, maar zoals wel vaker vallen na verloop van tijd de diverse kwartjes (of 10 eurocenten) mooi op hun plaats.

Vergelijkingen met andere bands zijn er bijna niet, maar als je dan toch een band moet noemen kom je al snel op Ulver uit. Niet dat ze muzikaal met elkaar te vergelijken zijn maar ze hebben wel een zelfde soort ontwikkeling doorgemaakt. How the World Came to an End scoort wat mij betreft iets minder dan Vilosophe, vooral omdat daar wat betere songs op stonden. Maar dat dit een kanshebber voor de jaarlijsten is is wel duidelijk.

Tracklist:
1. Deeprooted
2. Come To Pass
3. I Watch You Fall
4. A Cancer In Our Midst (Plague One)
5. Last Lights
6. Nobody Wants The Truth
7. My Journal Of The Plague Years (Fuckmensch Warmensch)
8. The Cure-All
9. Transmigrant
10. Son Of Night Brother Of Sleep

Score: 89 / 100

Reviewer: Armand
Toegevoegd: 6 juni 2007

Meer Manes:

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.