Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Kotipelto - Serenity
Jaar van release: 2007
Label: AFM Records

Kotipelto - Serenity

Kotipelto’s vorige soloalbum Coldness was een enorme tegenvaller dat slechts door zijn gouden stem niet regelrecht in de prullenmand belandde. Het gelijknamige laatste album van Stratovarius maakte me al evenmin echt blij; waarom verloochenen sommige acts hun oorspronkelijke geluid toch zo? Ik prijs mezelf dan ook gelukkig om nu te mogen luisteren naar een album wat wel weer precies klinkt zoals ik als Kotipelto fan mag verwachten: fris, energiek en melodieus.

Opener Once Upon A Time zou niet misstaan op een album als Destiny of Visions. Het is een snel en kort nummer waar naast flitstende keyboard en gitaarsolo’s ook een mooie bassolo te horen is. De twee daaropvolgende songs Sleep Well (een hit in Finland) en Serenity zijn daarentegen radiovriendelijke singles met hitpotentie waarbij het gebrek aan zwaar muzikaal geweld de stem van Timo Kotipelto prima tot zijn recht laat komen. De rest van het album bestaat uit een synthese van deze soort liederen, met een uitzondering voor een ballad en een epic. Deze laatste twee genoemde nummers zijn dan wel meteen de minste van het album, daar Timo op After The Rain misschien net iets te beknepen zingt en Last Defender net iets te lang doorgaat.

Deze twee kleine minpunten halen het album echter geenszins echt omlaag, want in tegenstelling tot op Coldness heeft de band weldegelijk een aantal aanstekelijke refreinen en catchy melodielijnen present staan. Een persoonlijke favoriet is het opgewekte Mr. Know-It-All waar de heer Kotipelto zoals gebruikelijk zijn hard en ziel in zijn zang stopt, terwijl de ondersteunende orgeltjes in de beste Deep Purple traditie het geheel een lekker old-school gevoel geeft. Serenity is weinig echt verrassend, maar bevat genoeg kwaliteits power metal die de Stratovarius fans die bij het laatste album dreigden af te haken weer terug bij de les zal halen: een goeie aanrader!

1. Once Upon A Time
2. Sleep Well
3. Serenity