• Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Erebus - Promo MMVI
Jaar van release: 2006
Label: eigen beheer
Erebus - Promo MMVI
Het is fijn om een aflopend jaar met bemoedigende woorden af te sluiten, wat u? Bemoedigende woorden voor de metal, welteverstaan, want dat ik op oudjaarsdag mijn laatste sjekkie ga draaien (moet ik eerst wel even gauw leren hoe dat moet, maar dat terzijde), dat soort flauwekul zal ik u besparen. We zitten hier voor de muziek, ook nu de champagnekurken bijna gaan knallen en de duizendklapper het even van de stereo overneemt.

Dit jaar is er eentje van vele sterke deathmetal releases geweest en zo`n fantastisch jaar zou ik graag met u willen afsluiten middels een klein reviewtje van een korte demo van een nieuwe band die wat mij betreft de toekomst van de Nederlandse death nog eens zou kunnen gaan bepalen. Erebus is de naam (onthoud deze goed!) en een viertal nummers van deze band vindt u terug op Promo MMVI. Een kort maar krachtig werkje die mij ondanks de matige opnamekwaliteit behoorlijk weet te imponeren.

De jonge vertolkers van deze brute old school death wanen zich in ongezouten en harde sferen waarin ze zich ontpoppen als uitstekende (toekomstige) dragers van dit genre. Met Promo MMVI laten ze horen het moeiteloos te kunnen, nu moet deze krakkemikkige demo plaats maken voor een goed geproduceerd en gemixed debuut, die de kwaliteiten van Erebus hopelijk onbetwist bloot zal leggen. Het loodzware geluid dat zich middels lompe noten, solide riffs en een uitstekende putdiepe gromstrot profileert, kan haast niet falen. Als deze (qua geluid enigszins matige) demo al weet te overtuigen, dan kan een full-length enkel domineren en zich met vernietigende kracht opwerken naar wellicht wel een memorabel album der Nederlandse death. Erebus zou zich qua sound gerust kunnen meten met de gevestigde namen uit het USDM-kamp van het eerste uur. Aan muzikale variatie, vitesse-variatie en speelkwaliteiten geen gebrek.

Nu is het tijd voor een leuke deal bij een label die de jongens de ruimte kan geven zich optimaal te ontplooien en ons middels Erebus versteld te doen staan van wat we hier in Nederland nog allemaal kunnen. Wellicht in 2007 al? Ik houd de oren in ieder geval wijd open.

1.P.R.U.T.
2.Silenced
3.Brutalize