22-10-2020

Jon Oliva's Pain - Maniacal Renderings
Jaar van release: 2006
Label: AFM Records
Jon Oliva's Pain - Maniacal Renderings
Savatage mastermind Jon Oliva denkt nog elke dag aan het dodelijke ongeluk dat zijn broer (en tevens Savatage-gitarist) Chris in 1993 overkwam. Jon probeerde zijn verdriet te temperen door overmatig vreten, drankmisbruik en drugs/medicijn gebruik. Gelukkig bleef hij ook troost zoeken in muziek en dat leidde tot kippenvel albums van Savatage (Handful Of Rain en het onderschatte Poets and Madmen) en het magische soloalbum Tage Mahal dat onder de toepasselijke naam Jon Oliva’s Pain werd uitgebracht.

De opvolger van het debuut is Maniacal Renderings gedoopt en is weer een sterk kunstwerkje in ouderwetse heavy metal. Jon is tegenwoordig erg goed bij stem en de wijze waarop hij zanglijnen vertolkt blijft absoluut uniek. Hij heeft een meer dan uitstekende begeleidingsgroep rond zich heen geschaard met als hoogtepunt gitaartovenaar Matt LaPorte die de nieuwe fantasierijke en afwisselende songs met overtuiging vertolken.

Het gevarieerde album bevat typische Savatage-achtige hardrocksongs als Time To Die, Through The Eyes Of The King en Push It To The Limit. Maar ook prachtige symfonische rocksongs als het titelnummer en het aan Queen-referende Timeless Flight zijn bloedmooi. Jon gooit ook zijn levensvragen te koop in The Answer en ook Pray For You Now spreekt boekdelen. En om de cirkel rond te maken, komen er ook een aantal riffs van Chris Oliva langs die op de planken waren blijven liggen. Het heeft hem vast bloed, zweet en veel tranen gekost, maar Jon heeft het toch maar weer gedaan.

1. Through The Eyes Of The King
2. Maniacal Renderings
3. The Evil Beside You