22-10-2020

Jorn Lande - The Duke
Jaar van release: 2006
Label: AFM Records
Jorn Lande - The Duke
Jorn Lande behoeft geen introductie meer. Zijn stemgeluid is de laatste jaren namelijk behoorlijk ingeburgerd bij menig fan van sterke vocalen. En elk jaar verschijnen er wel weer een stuk of wat cd's waar hij op zingt. Zijn songwriter-talenten kan hij echter alleen volledig kwijt bij zijn solo-uitstapjes. Bij Masterplan zijn het immers de anderen die de muziek leveren. En bij een project als 'The Battle' (samen met Russel Allen) is hij slechts de ingehuurde kracht. Maar dat moet hem niet zoveel uitmaken, want bij AFM Records heeft hij een platencontract waarbij hij zelf bepaalt hoe het hele plaatje eruit gaat zien.

En op The Duke horen we de muziek waar Jorn mee is opgegroeid in zijn jeugd. Want de nieuwe plaat staat bol van de klassieke hardrock. En het zijn echt goede songs geworden. De composities zijn lekker simpel gehouden, maar de uitwerking is spetterend. De band van Jorn speelt akkelig perfect met als hoogtepunt de lekker zwaar klinkende gitaren. Daardoor is het een hardrockplaat van deze tijd geworden.

Je kan echt horen dat Jorn zelf enorm in zijn element is op The Duke. Maar zijn stem is dan ook geboren voor dit soort muziek. Maar hoe uitmuntend hij ook klinkt, hij laat eigenlijk niks nieuws meer horen. Dat zal voor niemand storend zijn, maar toch valt het op. Op deze cd is zijn beste prestatie op de Thin Lizzy-cover Are You Ready? met een paar uithalen van jewelste. Ach, er zullen nog wel tig platen uit moeten komen voordat zijn stem echt gaat vervelen. Want zover is het nog lang niet.

1. We Brought the Angels Down
2. Blacksong
3. Stormcrow