Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in oktober 2025 werd uitgebracht?

Aephanemer - Utopie
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Avatar - Don’t Go In The Forest
Battle Beast - Steelbound
Biohazard - Divided We Fall
Coroner - Dissonance Theory
Despised Icon - Shadow Work
Dirkschneider And The Old Gang - Babylon
Evoken - Mendacium
Grailknights - Forever
Hooded Menace - Lachrymose Monuments Of Obscuration
Kirk Windstein - Ethereal Waves
Mammoth - The End
Michael Schenker Group - Don’t Sell Your Soul
Orbit Culture - Death Above Life
Psychonaut - World Maker
Sabaton - Legends
Sanguisugabogg - Hideous Aftermath
Soulfly - Chama
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Testament - Para Bellum
Tombs - Feral Darkness
Wings Of Steel - Winds Of Time
Wolvennest - Procession
een ander album uit oktober 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 november:
  • Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie en Gatecreeper
  • InnerWish en Within Silence
  • Malevolence, Speed, Dying Wish en Psycho-Frame
  • 5 november:
  • Paradise Lost, Messa en Lacrimas Profundere
  • 6 november:
  • Aviana, The Gloom In The Corner, Diamond Construct en Atena
  • Conjurer en Radeloos///Ziedend
  • 7 november:
  • Ad Infinitum, Seven Spires en Phantom Elite
  • Brainstorm festival
  • 8 november:
  • Brainstorm festival
  • Insurrection, Bloid en Stagewar
  • Pro-Pain en Inherited
  • 9 november:
  • Inner Wish en Within Silence
  • Stray From The Path, Alpha Wolf, Graphic Nature en Calva Louise
Kalender
Vandaag jarig:
  • Albert Maroto (Dreamaker) - 48
  • Cedric Bixler-Zavala (The Mars Volta) - 51
  • Freddy Cricien (Madball) - 50
  • Graeme English (Skyclad) - 62
  • Ivan Corcuera (Valhalla) - 48
  • Jeff Scott Soto (Yngwie Malmsteen) - 60
  • Jordan Rudess (Dream Theater) - 69
  • Petri Kuusisto (Carnal Forge) - 44
  • Philip Sheppard (componist) - 56
  • Stefan Glaumann (technicus) - 70
  • Tomoaki "Pata" Ishizuka (X Japan) - 60
  • Wayne Static (Static-X)† - 50
  • Wietze Halma (Edge Of Serenity) - 41

Vandaag overleden:
  • Andy Kaina (Messiah) - 2022
  • Ken Hensley (Uriah Heep) - 2020
  • Robert Heaton (New Model Army) - 2004
  • Timi Hansen (Mercyful Fate) - 2019
Review

Hevein - Sound Over Matter
Jaar van release: 2005
Label: Spinefarm Records
Hevein - Sound Over Matter
Wat is er geworden van Max Lilja, ooit vierde man van Apocalyptica's tegenwoordige cellotrio? Hij sloot zich aan bij Hevein, een Finse "innovative mainstream metal/rock band" die wegens uitblijvend succes bij platenmaatschappijen voldoende tijd heeft gehad om het songmateriaal te laten rijpen. Lilja's cello bleek de ontbrekende schakel, nu heeft Spinefarm dan ook het recht verworven om Hevein's eerste album op de markt te werpen.

Om tot een correct en begrijpelijk oordeel te komen zal allereerst de stijlomschrijving duidelijker gedefinieerd moeten worden. Wat speelt Hevein? Thrashy metal met stevige metalcore invloeden, die het midden houdt tussen de felheid van Lamb Of God en de melodieuze aspecten van Trivium, met niet in de laatste plaats wonderschone refreinen. Melancholie slaat toe, op "Last Drop Of Innocence" en "Only Human" Toch is de muziek tamelijk agressief te noemen, zeker op een ogenschijnlijk harmonie-arm nummer als "Bleed The Day". Ook kaal als ze zijn zijn de nummers heel behoorlijk, eerdergenoemde vergelijkingen zouden zich niet schamen voor materiaal zoals dat op "Sound Over Matter" staat. Goed uitgekiende tempo-omslagen en rauw gitaargeluid maken Hevein tot een band waar je warm voor mag lopen.

Hoe passen Lilja en violiste Aino Piipari in dit concept? Hun strijkinstrumenten zijn meer dan gimmicks. Hoewel voornamelijk in de begeleiding, hebben ze een prominente plaats in de band. Ze bieden tegengas voor de harde waarheid die de rest van de band verkondigt. Bieden troost als de metalcore streng is voor de luisteraar en overtuigen dat het allemaal zo erg niet is als drums en gitaren cynisch worden. Of als overredingskracht, mocht "Beg To Differ" al niet overtuigend genoeg zijn zonder. Viool en cello lijken plotsklaps net zo onmisbaar in deze stijl muziek als gitaren dat zijn.

Als bands ongekende elementen in hun muziek voegen is dat niet genoeg om hoog te scoren, dat is een misverstand. Het moet verschil maken, iets toevoegen, overbodigheid is niet gewenst. Hevein weet de strijkinstrumenten op zo'n manier in te zetten dat ze echt deel van de compositie worden, niet zomaar wat tegen het geluid aanschuren. Daarnaast zijn de nummers ook van bijzonder hoge kwaliteit. Dat is een zeldzaamheid die hoog beloond moet worden.

Score: 93 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 22 november 2005

Meer Hevein:

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.