Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Belew (King Crimson) - 76
  • Dave Murray (Iron Maiden) - 69
  • David Amore (Nightmare) - 53
  • Eddie Vedder (Pearl Jam) - 61
  • Erik Mortensen (Communic) - 59
  • George Charalambous (Winter's Verge) - 44
  • Graham Bonnet (Rainbow) - 78
  • Grim (Borknagar)† - 56
  • Jari Mäenpää (Ensiferum) - 48
  • Konstantin Radchenko (ZX Spectrum) - 44
  • Mieszko Talarczyk (Nasum)† - 51
  • Ray "Crazy Raymond" Tabano (Aerosmith) - 79
  • Sebas F. (Dark Embrace) - 43

Vandaag overleden:
  • Jacques Namotte (Wallace Collection) - 2012
  • Leslie West (Mountain) - 2020
Review

Hevein - Sound Over Matter
Jaar van release: 2005
Label: Spinefarm Records
Hevein - Sound Over Matter
Wat is er geworden van Max Lilja, ooit vierde man van Apocalyptica's tegenwoordige cellotrio? Hij sloot zich aan bij Hevein, een Finse "innovative mainstream metal/rock band" die wegens uitblijvend succes bij platenmaatschappijen voldoende tijd heeft gehad om het songmateriaal te laten rijpen. Lilja's cello bleek de ontbrekende schakel, nu heeft Spinefarm dan ook het recht verworven om Hevein's eerste album op de markt te werpen.

Om tot een correct en begrijpelijk oordeel te komen zal allereerst de stijlomschrijving duidelijker gedefinieerd moeten worden. Wat speelt Hevein? Thrashy metal met stevige metalcore invloeden, die het midden houdt tussen de felheid van Lamb Of God en de melodieuze aspecten van Trivium, met niet in de laatste plaats wonderschone refreinen. Melancholie slaat toe, op "Last Drop Of Innocence" en "Only Human" Toch is de muziek tamelijk agressief te noemen, zeker op een ogenschijnlijk harmonie-arm nummer als "Bleed The Day". Ook kaal als ze zijn zijn de nummers heel behoorlijk, eerdergenoemde vergelijkingen zouden zich niet schamen voor materiaal zoals dat op "Sound Over Matter" staat. Goed uitgekiende tempo-omslagen en rauw gitaargeluid maken Hevein tot een band waar je warm voor mag lopen.

Hoe passen Lilja en violiste Aino Piipari in dit concept? Hun strijkinstrumenten zijn meer dan gimmicks. Hoewel voornamelijk in de begeleiding, hebben ze een prominente plaats in de band. Ze bieden tegengas voor de harde waarheid die de rest van de band verkondigt. Bieden troost als de metalcore streng is voor de luisteraar en overtuigen dat het allemaal zo erg niet is als drums en gitaren cynisch worden. Of als overredingskracht, mocht "Beg To Differ" al niet overtuigend genoeg zijn zonder. Viool en cello lijken plotsklaps net zo onmisbaar in deze stijl muziek als gitaren dat zijn.

Als bands ongekende elementen in hun muziek voegen is dat niet genoeg om hoog te scoren, dat is een misverstand. Het moet verschil maken, iets toevoegen, overbodigheid is niet gewenst. Hevein weet de strijkinstrumenten op zo'n manier in te zetten dat ze echt deel van de compositie worden, niet zomaar wat tegen het geluid aanschuren. Daarnaast zijn de nummers ook van bijzonder hoge kwaliteit. Dat is een zeldzaamheid die hoog beloond moet worden.

Score: 93 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 22 november 2005

Meer Hevein:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.