• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Spock's Beard - Gluttons for Punishment
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Spock's Beard - Gluttons for Punishment
Na de live-albums “Don’t Try This At Home” en “There and Here” brengt de Amerikaanse progrockband Spock’s Beard wederom een live-album uit, ditmaal in de vorm van deze dubbelcd. Belangrijkste verschil: ditmaal horen we nieuwe zanger Nick d’Virgilio voor het eerst live, aangezien op de andere live-albums oud-zanger Neal Morse nog te horen was. Dat brengt mij meteen bij het slechtste punt van dit album: de zang. Op de latere studio-albums “Feel Euphoria” en “Octane” bracht d’Virgilio het nog heel aardig ervan af (hoewel hij Morse niet kon doen vergeten), maar live stelt hij teleur.

De twee cd’s die “Gluttons for Punishment” telt, bevatten vooral nieuwer werk. Op het eerste album wordt het gehele “A Flash Before My Eyes” van het album “Octane” gespeeld (dat begint met “The Ballet of the Impact” en eindigt bij “The Beauty of it All”), terwijl op het tweede album wat ouder werk de revue passeert, maar ook “Feel Euphoria” nog aan bod komt. Bij het eerste schijfje valt de zang van d’Virgilio nog mee, hoewel hij nergens het niveau van de studioalbums haalt. Op de tweede cd gaat het echter mis bij openingsnummer “At the End of the Day”, in mijn ogen één van de beste Beard-nummers aller tijden. Waar dat nummer (verschenen op het geniale album “V”) destijds gekenmerkt werd door de fantastische warme zangpartijen van Neal Morse, weet d’Virgilio dit nummer genadeloos te verprutsen. Het contrast met Morse komt nergens zo schrijnend aan de oppervlakte als hier.

Voor de echte Spock’s Beard-fans is dit natuurlijk een overbodige release, aangezien die alle nummers al op cd hebben en de uitvoering niet zo verrassend is dat die een nieuwe aanschaf rechtvaardigt. Tel daar de matte publieksreactie bij op en je houdt een live-album over dat eigenlijk alleen interessant is voor mensen die willen kennismaken met de band Spock’s Beard.

Disc 1
1. Intro
2. The Ballet Of The Impact