24-10-2020

Every Time I Die - Gutter Phenomenon
Jaar van release: 2005
Label: Roadrunner Records
Every Time I Die - Gutter Phenomenon
Every Time I Die heeft eindelijk de chaos kunnen verpakken in pakkende songs. Voorganger ‘Hot Damn!’ was een lekker razend plaatje maar van echt doordachte songwriting was geen sprake. Ook pakkende hooks en refreinen waren vroeger niet te bespeuren, maar nu zijn deze in overvloed aanwezig. Kortom, dezelfde omslag die labelgenoot A Life Once Lost onlangs op ‘Hunter’ maakte, valt op ‘Gutter Phenomenon’ terug te vinden.

Vanaf ‘Apocalypse Now And Then’ tot het stoute ‘Pretty Dirty’ valt er zowaar te swingen. Zelfs de grootste hardcore/metalhater zal stiekem toch wel mee willen liggen deinen op deze groovende klanken. Na zelf één enkele oppervlakkige luisterbeurt blijven er al stukjes in je geliefde linkerhersenhelft hangen. Het moet niet veel gekker geworden met dit bandje.

Is ‘Gitaarfenomeen’ daarom een beter plaatje dan het eerdere werk? Eerlijk gezegd wel, de echte prettig gestoorde metalcorehybride heeft plaats gemaakt voor een ‘roll and core’-plaatje dat erg aanstekelijk werkt. Werd Every Time I Die twee jaar geleden nog van het podium gejuicht in Nederland met ongestructureerde composities, komende keer ligt iedereen te heupwiegen. Een betere titel, Guitar Phenomeon is een jaren ’50-term die kwaadaardige rockmuziek omschreef die de jeugd seksueel bedierf, had de band uit Buffalo niet kunnen kiezen. Mocht The King nog leven, hij zou zijn heupen nogal laten swingen.

1. Apocalypse Now And Then
2. Kill The Music
3. Bored Stiff