• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Tomas Bodin - I Am
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Tomas Bodin - I Am
Bij de meeste progrock-liefhebbers zal de naam Tomas Bodin wel een belletje doen rinkelen. De beste kerel bedient namelijk de keyboards bij één van ’s werelds meest populaire progressieve rockbands: The Flower Kings. Zoals het een goede prog-artiest betaamt, heeft Bodin echter niet genoeg aan zijn bijdrage bij die band. I Am is alweer zijn vierde solo-plaat en verschijnt twee jaar na zijn voorganger Sonic Boulvevard.

Die vorige plaat viel mij enigszins tegen: hij bevatte té weinig spanning en afwisseling om de aandacht lang vast te houden. Met andere woorden: het album kabbelde maar een beetje voort. Op I Am is die kritiek gelukkig totaal niet meer van toepassing. Er staan maar drie nummers op het album, dat desondanks ruim een uur van je tijd in beslag neemt. Een pretentieus werkstuk dus, zoals de liefhebbers van het genre het graag zien.

I Am is een conceptalbum over het leven van de mens op de aarde in de breedste zin en behandelt enkele filosofische en religieuze vraagstukken. Aangezien het verhaal van een album mij meestal – enkele uitzonderingen daargelaten (Pain of Salvation’s “BE”) – totaal niet interesseert, is het aan de luisteraar zelf om te bepalen in hoeverre hij op de thematiek wil ingaan.

Gelukkig weet de muziek ook zonder het achterliggende verhaal voortdurend te boeien. Bodin propt al zijn compositorische vaardigheden in de drie gelaagde en complexe nummers, waardoor erg veel diepgang en afwisseling ontstaat. Met Jonas Reingold en Marcus Liliequist van The Flower Kings op bass en drum heeft Bodin bovendien genoeg talent weten te strikken om terug op te kunnen vallen.

I Am is geen album geworden dat na enkele luisterbeurten al helemaal blijft hangen, maar het doet deugd te horen dat er nog echte artiesten zijn die zich niets van conventies aantrekken en gewoon échte muziek blijven maken. Bodin beschikt over het talent zijn brede muzikale interesses op coherente manier tot één geheel te integreren en dat maakt I Am tot een bijzondere luisterervaring. De verwijzing naar The Truth Will Set You Free (uiteraard van The Flower Kings) in het nummer “A” is overigens ook erg leuk gedaan.

1. I
2. A
3. M