• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Domain - Last Days of Utopia
Jaar van release: 2005
Label: Limb Music Products
Domain - Last Days of Utopia
De mij tot op heden onbekende Duitse band Domain blijkt al vanaf 1985 te bestaan (opgericht onder de naam Kingdom) en met Last Days of Utopia alweer aan haar zevende volledige album toe te zijn. Na 1991 werd het een hele tijd stil rondom deze band, maar tien jaar later volgde met Million Lightyears from Home het comeback-album. Uit interviews met de heren blijkt dat de sound op Last Days of Utopia een stuk triester en negatiever geworden is dan voorheen. In vergelijking met typisch Duitse power metalbands als Helloween en Gamma Ray mag dit album dan wellicht wat minder “happy” klinken, maar als dit album negatief moet klinken, leefden deze heren voorheen toch wel in Teletubbie-land!

We hebben hier te maken met een conceptalbum over een man die op een paradijselijk eiland strandt, maar daar uiteindelijk alles vernietigt. Niet bijster origineel en ook niet bijster interessant dus, maar het gaat natuurlijk om de muziek op dit album. Gelukkig is die muziek van een goed tot zeer goed niveau: de band weet pakkende composities te schrijven die al snel blijven hangen, maar desondanks niet te voorspelbaar klinken. Bovendien heeft deze band – zeker voor power metal-begrippen – een vrij eigen gezicht (met andere woorden: we hebben ditmaal eens niet te doen met een Helloween- of Stratovarius-kloon). Met name de wat snellere nummers A New Beginning, Ocean Paradise en The Great Rebellion klinken bijzonder lekker, maar ook het epische, goed opgebouwde On Stormy Seas gaat erin als zoete koek.

Als ik dit album met een andere band zou moeten vergelijken, schiet mij hooguit een naam als Brainstorm te binnen. Beide bands klinken wat serieuzer dan gebruikelijk is in dit genre en bovendien weten beide bands goed opgebouwde, onvoorspelbare nummers te schrijven, die desondanks door enkele pakkende melodielijnen of refreinen gemakkelijk blijven hangen. Al met al is Last Days of Utopia dus een uitgebalanceerd en sterk album geworden, met als enige minpuntje de niet al te geweldige ballad The Beauty of Love (mooi gezongen, dat wel, maar desondanks té plakkerig).

1. Harbor of Hope
2. A New Beginning
3. On Stormy Seas