• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Reviver - Reviver
Jaar van release: 2005
Label: Remedy Records
Reviver - Reviver
Reviver komt uit Nederland en Reviver speelt heavy metal. En zo lijkt de heavy metal-scene in ons land steeds groter te worden. We hebben hier al cd's besproken van onder andere Conquestador, Roadkill en Chainsaw én allemaal met goed resultaat. Ik kan zal alvast stiekem verklappen dat dit debuut ook een goed resultaat zal krijgen. Na vier demo's is Reviver er eindelijk in geslaagd een debuut-album af te leveren.

Na intro The Call, gaan we uit de startblokken met het felle Osiris Eyes. Dit nummer is representatief voor de rest van de cd. Galloperende riffs ala Iron Maiden en veel melodie en het klinkt als een klok. Geen wonder, want de mastering is gedaan door Piet Sielck (Iron Saviour). Hij weet hoe een goede metalplaat moet klinken. Gelukkig wordt de plaat niet alleen gedragen door het goede geluid, maar ook door de sterke composities. Want ondanks dat Osiris Eyes wel meteen het beste nummer is, blijft de kwaliteit de gehele cd gewaarborgd. Pakkende composities met af en toe interessante solo-secties. De snelheid is gemiddeld genomen hoog, maar het snelste nummer komt al meteen met Watch Out. Door kleine geintjes uit te halen zoals gas terug nemen in dit nummer, proberen ze zo toch een eigen geluidje te creeeren. Ook gebeurt dat door de oosterse klanken die af en toe op de cd aanwezig zijn.

En dan de muzikanten. Sinds de oprichting in 1997 en na wat bezettingswisselingen, zijn ze volledig op elkaar ingespeeld. De band speelt retestrak en op fouten of slordigheden kan ik ze niet echt betrappen. In de vorm van Patrick van Maurik hebben ze een prima zanger weten te bemachtigen. Als je af en toe van die hoge uithalen uit je strot kan krijgen, dan hoor je natuurlijk op een heavy metal plaat thuis. Af en toe wordt dat ook echt op zo'n old-school manier gedaan, zoals in Bringer Of Evil. En als we het over de solo's hebben, ook die komen goed uit de verf.

Jammer dat de cd niet helemaal perfect is. Want hoewel de nummers goed in elkaar zitten, zijn de refreinen er vaak moeilijk uit te halen. Werk eraan, want wat koortjes of interessantere zanglijnen zou een volgende cd pas echt goed maken. Maar zoals je al door had, dit debuut van Reviver is een sterke cd geworden. Ze hebben de zaken echt goed aangepakt, want de cd is gewoon af!

1. The Call
2. Osiris Eyes
3. Watch Out