• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Usurper - Cryptobeast
Jaar van release: 2005
Label: Earache Records
Usurper - Cryptobeast
Enige tijd terug heb ik bij Tell Sell zo`n multifunctionele keukenmachine aangeschaft. Ik ben immers een luie keukenprinses, weet u... Het eten moet smaken en het liefst ook nog enigzins vers van de pers zijn, maar als het om uien snipperen, tomaten pureren en sinaasappels persen gaat, laat ik het gauw afweten. Maar als je Tell Sell mag geloven zijn al mijn keukenfolteringen vanaf heden verleden tijd.
Samen met mijn nieuwe keukenhulp leverde de pukkelige postknaap mij ook de nieuwe cd van Usurper, "Cryptobeast". En na deze aan mijn schijvenslikker te hebben gevoerd heb ik een spijtige conclusie moeten trekken. Mijn keukenaankoop hoef ik de doos niet uit te halen, want sluit "Cryptobeast" aan op de oude koffiemolen van je oma, en je hebt hetzelfde effect!

Usurper timmert al lange jaren aan de weg en heeft menig cd op haar cv staan. Toch weet deze 5-koppige formatie uit Chicago nog altijd te verassen. Anno 2005 is de band terug met een snoeihande blinker die een ieder, die de stiekeme gedachte dat Usurper rijp voor het bejaardenstek is koesterde, weer retesnel op zijn nummer zet.

"Cryptobeast" opent met een genadeloze kraker die de (voor zover aanwezige) nootjes in uw broek flink laat zweten. En maak uw borst maar nat want dit is slechts het begin van de bijna 40 minuten durende razenij. Gelijk aan een wervelwind sleurt Cryptobeast de luisteraar in een kolkende tunnel vol dynamiek, kracht en vernietiging (houd de kotszakjes maar gereed), zonder het zelf te beseffen draait u eindeloze rondjes in deze muzikale spiraal waar geen eind aan lijkt te komen.
Deze spiraal wordt in stand gehouden door een goed gedoseerde portie thrash-, death- en blackmetal. Dat thrash nog wel de kenmerkendste factor van "Cryptobeast" is, getuigt het warme geluid en het ritme van de plaat. Hoewel "Cryptobeast" grotendeels in een rap tempo is ingespeeld zijn de structuren van deze plaat goed te volgen. En dat maakt Urspers jongste telg zo pakkend en zelfs ergens vriendelijk van aard. Cryptobeast zou geheid dikke maten met de Grote Vriendelijke Reus kunnen worden. Groots, krachtig en vervaarlijk indien noodzakelijk, maar desontdanks gemoedenlijk.

Halverwege de plaat besluit Usurper de gitaren de overhand te bieden (hoewel dit instrument gedurende de gehele plaat wel degelijk met enige badruk anawezig is) en trakteert de band ons op een prachtig muzikaal tussenstuk die eigenlijk als stilte voor de storm kan worden beschouwd, daar Usurper, nadat deze milde seconden zijn weggetikt, de muzikale strop wederom genadeloos weet aan te trekken.

Met "Cryptobeast" heeft Usurper wederom een kwaliteitsplaat afgeleverd. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen die beter kunnen. Als het algemene sound en de vocalen bruter uit de verf hadden gekomen zou deze cd een onverwoestbare muur aan verpulverend geluid hebben geleverd. En hoewel dat de band zeker niet had misstaan zou het in 1 klap gedaan zijn met de vriendelijke pretoogjes waarmee "Cryptobeast" van tijd tot tijd naar ons gluurt.

Nee, dit is absoluut een cd die van de zomer uit volle borst wordt meegezonden in de met weke broodjes en lauw bier volgestouwde auto`s die koers zetten richting festivals. En mocht u toevallig met pech aan de kant geraken, draai "Kill For Metal" op vol volume, en u zult zien hoe snel u weer on the road bent.

1. Bones Of My Enemies
2. Supernatural Killing Spree
3. Kill For Metal
4. Conquest Of The Grotesque
5. Ectoplasm
6. Return Of The Werewolf
7. Reptilian
8. Cryptobeast
9. Wrath Of God
10. Warriors Of Iron And Rust (remake)

Reviewer: Lana
Toegevoegd: 4 maart 2005

Meer Usurper:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.