• Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Phazm - Hate At First Seed
Jaar van release: 2004
Label: Osmose Productions
Phazm - Hate At First Seed
Volgens de altijd informatieve biografie maakt het Franse Phazm een kruising tussen Black Metal en Rock 'n Roll, waarbij de band beïnvloed is door onder andere Darkthrone, Satyricon en Motörhead. Heel interessant, omdat Black Metal natuurlijk ooit voortkwam uit datzelfde Rock 'n Roll (jammer voor alle NSBM-ers op deze planeet, maar Chuck Berry was toch echt de voorvader van jullie muziek).

Phazm kent zijn geschiedenis dus, en behalve dat kan men ook nog een uitstekend potje musiceren. Met Dirk Verbeuren op drums (Scarve, Soilwork, Yyrkoon, Aborted en nog tig andere bands) en een paar andere leden van Scarve kan er natuurlijk ook niet zo veel fout gaan, en zeker de eerste twee songs hakken er dan ook lekker in. Het Rock 'n Roll-element komt vooral terug in de groovende stukken en de riffs, maar dan met distorted gitaren, blastbeats en Black/Death vocalen. Na die eerste twee nummers gaat het helaas een beetje minder. Kennelijk was de band van mening dat er na zoveel energie even uitgepuft moet worden, want het tempo gaat flink naar beneden. Er komt een soort doomsfeer over de plaat (zeg maar a la Burzum en sommige nummers van Darkthrone) en hoewel dat niet per definitie verkeerd is haalt het gelijk alle pit uit de plaat. Zo blijf je met een wat teleurgesteld gevoel zitten, want het begon juist zo lekker.

Dat teleurgestelde gevoel wordt nog eens verdubbeld als we bij het laatste nummer, "Dogs" getiteld, aanbelanden. Een geweldige Motörhead-cover met gierende solo's en een pakkend refrein, pure speedmetal met brute vocalen. Verdomme, als ze het kunnen, waarom gooien ze dan niet de hele plaat vol met dit soort nummers? Waarom heb ik 20 minuten lang trage depressiviteit aan moeten horen terwijl zo'n vet nummer nog aan het einde staat te wachten? Afgaande op het beeld wat ik voor dat nummer kreeg zou ik Phazm een 82 geven. Nu krijgen ze voor straf 5 punten aftrek, omdat ze het kunnen maar niet doen!

1. InChaos
2. What A Wonderful Death
3. Resinous Balm
4. Forest Recipe
5. Devoured Tenderness
6. Vicious Seed
7. Fleshback
8. Loneliness
9. Dogs (Motörhead)

Score: 77 / 100

Reviewer: Rascul
Toegevoegd: 26 februari 2005

Meer Phazm:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.