• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Satureye - Where Flesh and Divinity Collide
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Het Nederlandse Karmageddon Media (voortgekomen uit het ter ziele gegane Hammerheart Records) verblijdt de redacteurs van Metalfan al enige tijd met een gestaag toenemende stroom aan promo’s, variërend van redelijk tot zeer goed. Het label lijkt een neusje te hebben voor het tekenen van nieuw talent. Vielen nieuwkomers als Siege of Hate, Forefather (goed, geen nieuwkomer, maar wel een band die nu pas de kans krijgt te laten zien wat ze in huis heeft) en in mindere mate Adimiron en Stormrider al op door hun capaciteiten, ditmaal is het de beurt aan het Zweedse Satureye om haar kunsten te vertonen.

De meeste bands bij dit label (en bij het sublabel New Aeon Media) lijken niet getekend te zijn om hun buitensporige drang tot vernieuwing of avant-gardisme, maar wél om hun songwritersschap en vermogen om pakkende, lekker in het gehoor liggende nummers te schrijven. Bij Satureye lijkt het al niet anders verlopen te zijn: de vrij modern klinkende, Zweedse thrash metal van deze heren klinkt nergens vernieuwend of origineel, maar door de goed opgebouwde nummers, sterke productie en overtuigende strot van deheer Rogga weet de band gedurende veertig minuten de aandacht vast te houden. Bovendien wordt er strak gemusiceerd en strooien de gitaristen hier en daar met de nodige solo’s.

In feite heeft Satureye niets toe te voegen aan de al overvolle cd-markt, maar nummers als Through the Faceless Crowd, het beukende One Man Riot en Failure Foreseen klinken zó lekker dat die onoriginaliteit niet zo erg hoeft te zijn. Grote liefhebbers van alles wat Zweeds aandoet (Zwedofielen?) kunnen dit schijfje zeker aanschaffen, maar de wat genuanceerdere metalfan met schamele beursinhoud zou ik aanraden het album eerst eens goed te beluisteren.

Concluderend kom ik bij hetzelfde dilemma uit als het eerder door mij besproken Adimiron-album Burning Souls. Objectief gezien zou dit album zeker 82 punten krijgen, maar geplaatst in de juiste context (dit soort albums worden al jarenlang met dozijnen op de markt gegooid), zouden een schamele 70 punten overblijven. Een eindbeoordeling van 75 punten lijkt me dan ook de juiste middenweg.

1. The False Light
2. Destined To Wither
3. Through The Faceless Crowd