• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Iced Earth - The Blessed And The Damned
Jaar van release: 2004
Label: Century Media Records
Iced Earth - The Blessed And The Damned
Niet zelden komt het voor dat als een band van platenlabel verandert, het oude platenlabel kort erna een live- of verzamelalbum uitbrengt, om zo toch nog wat te verdienen aan de band. Zo ook bij Iced Earth. Na 6 studioalbums, 1 livealbum en diverse andere releases stapt de Amerikaanse heavy/powermetalformatie over van Century Media naar SPV. Ze brengen een nieuw studioalbum uit, en nog geen half jaar later is er dan deze verzamelcd, uitgebracht door de vorige werkgever.

Deze dubbelaar heeft als titel The Blessed And The Damned, en ook de twee schijven zijn onderverdeeld tussen de gezegenden en de verdoemden. Hoe men de nummers gekozen heeft voor dit album, en het onderscheid heeft gemaakt voor de twee schijven? Men neme alle Iced Earth nummers en gooie ze in 1 grote emmer. Men pakke een grote spatel, roere voor 4 minuten totdat het goedje gemixt is, en pakke vervolgens willekeurig 23 nummers uit de emmer. Deze gooie men richting een muur, waarop een lijn is aangebracht. Links van de lijn is "The Blessed", rechts "The Damned". Waar het nummer aan de muur blijft kleven bepaalt op welke schijf het komt.

Bovenstaand scenario lijkt me vrij accuraat. Er is namelijk niet echt uit op te maken hoe de nummers gekozen zijn. Misschien heeft het label gekozen voor "een leuke introductie tot Iced Earth". Het is zeker niet het beste van Iced Earth. Vraag elke fan maar welke nummers er dan niet mogen ontbreken, en er is grote kans dat de volgende nummers genoemd worden: Dante's Inferno, A Question Of Heaven, Dracula, en de Something Wicked Trilogy. Je raadt het al, deze nummers ontbreken. Betekent dit dat alle goede nummers ontbreken? Nee, gelukkig niet, maar bijvoorbeeld de Something Wicked trilogy had er toch echt op moeten staan.

Wat is er dan nog wel goed aan deze verzamelaar? Nou, de cover is erg mooi, en het voorwoord geeft een leuk overzicht van de carriëre van de band (al zijn ze zo kinderachtig om helemaal niks over het nieuwste album te zeggen, maar wel doodleuk dezelfde tekenaar gevraagd hebben voor de voorkant). Voor de fan is deze verzamelaar zeker niet interessant. Er staat niets nieuws op, en de diverse fouten in het boekje zullen alleen maar ergernis opwekken. Wellicht is een leuke introductie tot Iced Earth, maar dan nog kan je toch beter de drie-dubbel cd van Alive In Athens aanschaffen.

cd 1, "The Blessed":
1. Burning Times
2. Wolf