• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Visions Of Atlantis - Pirates II - Armada
Jaar van release: 2024
Label: Napalm Records

-

Het is inmiddels al weer meer dan tien jaar geleden dat Clémentine 'Clemi' Delauney toetrad als zangeres van Visions Of Atlantis. Zij geldt als de voornaamste reden dat de van oorsprong Oostenrijkse formatie in de afgelopen jaren een opwaartse lijn te pakken heeft. De Française is echter niet de enige reden, want ook frontman Michele Guaitoli, die inmiddels al weer zeven jaar bij de symfonische band in dienst is, brengt veel positieve energie en vormt een uitstekend vocaal duo met Clemi.

Ook op Pirates II – Armada zijn de twee vocalisten de belangrijkste smaakmakers. Ze klinken zelfverzekerder dan ooit tevoren en de vlieguren die ze samen hebben gemaakt, betalen zich uit in een prima vocale samenwerking en de afwisseling is uitstekend uitgewerkt. Beiden strooien ook nog eens met allerlei technieken, waardoor het songmateriaal relatief fris in het gehoor ligt en je af en toe in positieve zin verrast wordt.

Hoewel de meeste songs niet baanbrekend zijn, is het gebodene dik in orde. De nummers zijn effectief van opzet en hebben een beklijvend refrein. Neem bijvoorbeeld Armada, dat je zo mee kunt zingen. Het meest verrassend is Tonight I’m Alive vanwege de reggaeton-ritmiek. Het is een nummer dat uitnodigt om de vuist in de lucht te steken en het zal de komende jaren dan ook een vaste waarde op de setlist zijn.

Complimenten zijn beslist op hun plaats voor het productionele werk. De muziek heeft veel power, niet in de laatste plaats vanwege het basspel dat meer dan voorheen op de voorgrond treedt. Ook het soleerwerk van gitarist Christian Douscha komt beter uit de verf. Uiteraard staan de vocale bijdragen prominent in de mix, samen met de orkestraties van Lukas Knoebl, die het geheel een filmisch karakter bezorgt.

Vanwege de uitmuntende productie is het volop genieten in het parallelle universum waarin de piraten de luisteraars verwelkomen. Pirates II – Armada moet het wat minder dan zijn voorgangers hebben van uitschieters en bevat de tweede helft wat minder memorabele tracks (met uitzondering van de uitstekende powerballad Underwater), maar dat is slechts het enige smetje op een verder zeer overtuigend album van Visions Of Atlantis, dat het aantal fans wederom zal doen groeien.

1. To Those Who Choose To Fight
2. The Land Of The Free
3. Monsters