• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Romuvos - Spirits
Jaar van release: 2024
Label: Hammerheart Records

-

Hoewel het Litouwse Romuvos grotendeels onder de radar is gebleven, is het gezelschap met Spirits al toe aan zijn vierde langspeler. De groep maakte op de eerste drie schijven aardige, maar niet al te geïnspireerde folk en viking metal. Op Spirits slaat de groep een ietwat andere richting in door goed te hebben geluisterd naar Wardruna en Heilung en er vervolgens een eigen, hardere draai aan te hebben geven. Het doel is om de paganistische folkinvloeden en het donkere geluid beter naar voren te laten komen. Daar slaagt het kwintet bijzonder goed in.

Voor het in 2014 opgerichte Romuvos vormt Spirits misschien wel een nieuwe start: zoveel beter klinkt het acht songs tellende album. Het geluid is gelikter, professioneler en diverser dan ooit. Ook qua songwriting zijn er de nodige stappen gezet. De mannen etaleren veel oog voor een spannende opbouw, waarbij tribale drums, keelzang en typische folkinstrumenten een hoofdrol spelen. De tracks zitten vol diepe, rauwe zang, sfeervol gitaargeluid en ritualistische herhaling, waardoor de muziek soms meer lijkt op een repetitief gebed. De meeste songs volgen dezelfde receptuur van een rustige opbouw naar een grootse apotheose, maar ze zijn ook divers genoeg om interessant te blijven. Vervelen doen de verhalen over Baltische historie en paganistische rituelen geen moment. Sterker nog, het enige minpunt is dat de plaat nog geen drie kwartier duurt en voorbij lijkt te vliegen.

Romuvos klinkt wat ruiger en harder dan het eerdergenoemde Wardruna en Heilung. Het geluid is meer metal dan deze inspiratiebronnen. De spannende, gitaargedreven uitbarstingen van Fire en World Tree werken uitstekend tussen de sfeervolle, intieme passages van Crescent Moon en Garden Of The Sun. Frontman en enig overgebleven oerlid Velnias zingt grotendeels in het Engels en soms in het Oudpruisisch en Litouws. Net zo belangrijk als de klankkleur van de woorden die, in zoverre te volgen, bol staan van rituele mystiek, zijn de diverse keelklanken en andere vocalisaties.

Romuvos vindt het wiel met Spirits niet opnieuw uit, maar weet zijn muziek wel naar een hoger niveau te tillen door inspiratie te putten uit folkbands die op het moment populair zijn. Het ruigere karakter van eerdere albums houdt de band vast, waardoor de muziek van het vijftal een eigen gezicht behoudt. Het resultaat is een zeer fijne plaat voor liefhebbers van sfeervolle, donkere folk, viking en pagan metal.

1. Snake Dance
2. Sun And The Morning Star
3. World Tree