• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Persefone - Lingua Ignota: Part I
Jaar van release: 2023
Label: Napalm Records

-

“I've been dreaming of the one word that cannot be named.” Deze zin komt vaak terug op de nieuwe ep van Persefone. De muziek van deze band uit het kleine Andorra is moeilijk met één woord te beschrijven. Termen als veelzijdig, bodemloos, uitbundig en groots schieten tekort.

Muzikaal gezien bevindt Persefone zich in het genre progressive melodic death metal. Sinds hun zevende album, Metanoia (2022), heeft de zeskoppige formatie echter een eigen niche weten te bemachtigen. De nieuwe ep Lingua Ignota: Part I bouwt voort op deze voorganger en er is veel te ontdekken tijdens de korte speelduur. Het ep-formaat is een goede keuze; zo komt de complexe muziek goed tot zijn recht zonder te overweldigen.

Lingua Ignota: Part I is de eerste release sinds de recente wijziging in de bezetting. Zanger Marc Martins verliet de band vanwege persoonlijke redenen en werd vervangen door Daniel R. Flys (Eternal Storm). Daniel Flys heeft een andere zangstijl en brengt een metalcore-tintje met zich mee, vooral te horen in zijn growls en screams. Verder ligt de ep in lijn met het eerdere werk en biedt een fraaie luisterervaring met een volle en strakke sound. Ook structureel is het zo opgezet dat je kunt genieten van een vloeiende luistersessie.

De ep bestaat uit vijf tracks, waarvan elk nummer weet te boeien. Alles komt samen tot één strak geheel, waarbij elk element, elke noot en zelfs elke pauze zijn eigen plek heeft. De spanning wordt opgebouwd in de intro Sounds And Vessels, die met elektronische elementen, synths, fluisterpassages en toenemend gitaar- en slagwerk en screams aan intensiteit wint. One Word sluit hier perfect op aan en zet de strakke, zware sound voort. De band neemt de tijd om iedere track tot zijn recht te laten komen met goed geplaatste afwisseling in de riffs en verschillende zangstijlen. One Word is een uitstekende mix van een catchy refrein en complexe structuur. Drummer Sergi Verdeguer (Nami) en gitaristen Filipe Baldaia (Nami) en Carlos Lozano Quintanilla (ex-Nami) overtuigen met strak spel. The Equable is iets ingetogener en geeft de vocalisten Carlos, Miguel Espinosa (ex-Rüdi Gannan) en Daniel R. Flys meer ruimte. De invloeden van metalcore zijn tijdens deze track duidelijker te horen.

De titeltrack is het hoogtepunt. Ook hier zijn het slagwerk en gitaarspel opvallend goed, met interessante riffs en tempo- en ritmewissels.De vocalen en synths spelen hier perfect op in. De progressieve stijl doet denken aan Opeth, maar dan met metalcore-invloeden. Deze invloeden en het gebruik van elektronische elementen zijn sterker vergeleken met eerdere werken. De track heeft een complexe, ruige sound, en de zachtere details, vooral de prachtige solo, zijn een prachtig contrast. Na deze overweldigende track is het toegankelijke Abyssal Communication een rustige, sfeervolle en fraaie afsluiter. Ook deze outro bouwt langzaam maar zeker op en gaat naadloos over in de intro Sounds And Vessels, wat ertoe verleidt om de ep meteen nog een keer te gaan beluisteren.

De leden van Persefone weten ontzettend goed wat ze doen. De creativiteit en het muzikale vakmanschap spatten van deze ep af. Hoewel het in lijn ligt met hun eerdere werk, is Lingua Ignota: Part I toch een verrassende ep die vooral nieuwsgierig maakt naar Lingua Ignota: Part II.

1. Sounds And Vessels
2. One Word
3. The Equable