• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Jinjer - Live In Los Angeles
Jaar van release: 2024
Label: Napalm Records

-

Het Oekraïense Jinjer is al jaren een publiekstrekker op festivals en kan rekenen op een loyale fanbase. De mix van djent, groove, metalcore en uitstapjes naar pop en reggae slaat in als een bom. Dat succes is voor een groot deel te danken aan zangeres Tatiana Shmailyuk, maar bassist Eugene Abdukhanov is een belangrijke factor in de songwriting en de sound. Een livealbum neem je op als de band op topniveau is. Wie de formatie de afgelopen jaren op het podium heeft gezien, zal beamen dat het nu een goed moment is.

De band is zowel voor als na de pandemie bijna doorlopend op tournee en vecht zich zo een weg omhoog. Dat is niet zo vanzelfsprekend. De korte Europese Tour in 2021 ging bijna niet door vanwege de pandemie en nu woedt er een oorlog in Oekraïne. De mannelijke bandleden mochten het land niet meer uit. Bassist Eugene had zijn dagelijkse baan opgegeven om zich te concentreren op de humanitaire crisis. In juni 2022 kreeg Jinjer toestemming van de autoriteiten om hun door oorlog verscheurde land te verlaten en door Europa te touren als ambassadeurs van het land. Frontvrouw Tatiana verblijft in Californië, de mannen hebben in Polen, Duitsland en Bulgarije onderdak gevonden.

Medio juni 2022 speelde Jinjer in Zwitserland de eerste liveshow na de Russische invasie. Daarna was de band op meerdere Europese festivals te zien en vertrok vervolgens naar Noord-Amerika om shows die eerder gecanceld waren in te halen. Live In Los Angeles is een krachtige, rauwe set die is opgenomen in december 2022. Het was een spontaan idee van de bandleden om het einde van de pandemie te vieren. De setlist is een logische dwarsdoorsnede van de discografie, zonder verrassingen en met favorieten als Sit Stay Roll Over, Home Back, Call Me A Symbol en Pisces. In de nummers komt de pakkende en veelzijdige mix van metalcore, djent, hardcore en groove metal met progressieve elementen goed uit de verf. Who Is Gonna Be The One, het enige nummer van Cloud Factory (2014), past daar met de pittige, jazzy slotfase uitstekend tussen.

Jinjer klinkt fris en gedreven en de bandleden laten horen dat ze heel goed weten wat ze aan het doen zijn. Boegbeeld Tatiana steelt weliswaar de show met haar lenige stemgeluid (van ingetogen, lieflijk en poppy tot aan de meest brute grunts en growls), maar de rest van de band laat zich zeker niet onbetuigd. Het beukende gitaarspel van Roman Ibramkhalilov, de ingewikkelde basloopjes van Eugene Abdukhanov en het speelse drumwerk van Vlad Ulasevich kenmerken evenzeer het verbazingwekkende talent. De manier waarop de meest uiteenlopende stijlen met elkaar verweven zijn en het gemak waarmee wordt geswitcht tussen die stijlen is simpelweg verbluffend.

De setlist is goed gekozen en kenmerkt de veelzijdigheid van Jinjer. De groove-geaccentueerde nummers springen er een beetje uit, maar ook de tracks waarin Tatiana haar vocale talent maximaal kan inzetten maken deel uit van deze set. Na de opzwepende opener Sit Stay Roll Over, het groovende Teacher, Teacher! en het energieke Copycat staat Tatiana even stil bij de situatie in thuisland Oekraïne, voordat Home Back wordt ingezet, waarvan de tekst een nieuwe betekenis krijgt in het licht van de oorlog. Verder richt de interactie met het publiek zich vooral op plezier hebben na de pandemie. Wellicht opvallend, maar soms zijn woorden niet nodig. De woede en wanhoop zijn in de toch al opzwepende nummers duidelijk voelbaar.

De Oekraïners zijn live op geen enkel zwak moment te betrappen. Sterker nog, naarmate de show vordert klinkt het steeds beter. Roman, Eugene en Vlad delen een uniek talent door iedere wending vloeiend en makkelijk te laten klinken, zoals te horen in het sterke I Speak Astronomy, het verpletterende As I Boil Ice en het veelzijdige Judgement (& Punishment). Je hoort nauwelijks een backingtrack, behalve als een tweede stem van Tatiana klinkt in het zwevende Vortex en in het intro van het swingende Sleep Of The Righteous, met de diepste, bruutste grunts van de hele set. Het is bijna onvoorstelbaar dat Tatiana aan het einde van de show nog spatzuiver zingt in het fraaie Perennial, gevolgd door het relatief ingetogen Pisces en de afsluiter On The Top.

Jinjer is niet voor niets een populaire act. In minder dan twaalf jaar heeft deze sloopmachine een unieke plek veroverd. Twintig jaar nadat System Of A Down de metalscene op zijn kop zette, is Jinjer de volgende generatie die een modern metalgeluid combineert met virtuositeit en harmonische gevoeligheid. Hard werken en non-stop touren doen de rest. Laten we hopen dat ergens tussen touringcars en vluchten naar uiteenlopende bestemmingen nog een plek in een oefenruimte gevonden wordt om nieuwe nummers te componeren en uiteraard dat ze snel herenigd kunnen worden met familie en vrienden.

1. Intro
2. Sit Stay Roll Over
3. Teacher, Teacher!