• Pat Travers (Pat Travers Band) - 70
  • Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Ministry - Hopiumforthemasses
Jaar van release: 2024

-

Na een aantal zwakkere albums, komt Ministry drie jaar geleden weer beter voor de dag met Moral Hygiene. De hoogtijdagen uit de jaren tachtig/negentig zijn al lang voorbij, maar de composities op het vijftiende album komen weer wat scherper en doordachter voor de dag. Die stijgende lijn probeert oprichter/frontman Al Jourgensen door te trekken met opvolger Hopiumforthemasses.

Het Ministry van de laatste tien jaar komt in grote lijnen nog wel overeen met het Ministry ten tijde van zijn industrial klassiekers als The Land Of Rape And Honey en The Mind Is A Terrible Thing To Taste. Toch zijn de repetitieve gitaarriffs en knallende drums meer op de achtergrond gekomen en krijgen de (veelal politieke getinte) samples een prominentere rol in de songs. Bij vlagen vliegt Jourgensen daarbij wel eens uit de bocht en maakt dit “over-sampelen” de composities niet beter. Toch moet je het Uncle Al nageven, de vernuftige manier waarop hij de samples gebruikt in de liedjes, is uiterst slim en effectief.

Hopiumforthemasses schiet uitstekend uit de startblokken met B.D.E. (wat staat voor Big Dick Energy en dat opvallend woke songteksten bevat) en Goddamn White Trash. Vooral laatstgenoemde zou niet misstaan op Psalm 69 en laat even weer wat van het stampende Ministry van vroeger horen. The Dead Kennedy’s-zanger Jello Biafra zingt zoals gebruikelijk weer een nummer in, dit keer Aryan Embarrassment. Daarnaast zijn er gastoptredens van Pepper Keenan (gitaar in het al genoemde Goddamn White Trash en Eugene Hütz (Gogol Bordello). Laatstgenoemde Oekraïense zanger is te horen in Cult Of Suffering. Een prima, ritmische georiënteerde, midtempo track compleet met achtergrondzangeressen. Het nummer wijkt af van het overige songmateriaal, maar dit pakt goed uit en is zelfs een van de betere, pakkende songs.

Hoewel niet alle songs even sterk zijn, is dit toch weer een degelijke Ministry-plaat in de lijn van Moral Hygiene. Eervolle vermelding is toch weer die cover. Daar heeft Jourgensen altijd al een neusje voor gehad. Dit keer krijgt de synthpunk-cultklassieker Ricky’s Hand van Fad Gadget een fraaie, aanstekelijke Ministry-versie. Al Jourgensen heeft recentelijk aangegeven dat er nog één nieuw Ministry-album komt en dat hij daarbij weer gaat samenwerken met Paul Barker, die tussen 1986 en 2003 een belangrijk bandlid van Ministry was. Ook schijnt Jourgensen nog van plan te zijn om het door hem vervloekte Ministry-debuut With Sympathy opnieuw op te nemen, waarbij de songs voorzien zijn van een industrial metal-jasje. Of het hierbij blijft, moeten we maar met een korreltje zout nemen, want Ome Al heeft al vaker een “laatste” Ministry-plaat aangekondigd.

1. B.D.E.
2. Goddamn White Trash
3. Just Stop Oil