• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Clandestine Blaze - Resacralize The Unknown
Jaar van release: 2023
Label: Northern Heritage Records

-

2023 markeert het vijfentwintigjarig bestaan van de Finse blackmetalband Clandestine Blaze. In die kwart eeuw is dit eenmansproject van Mikko Aspa (onder andere Deathspell Omega, Stabat Mater en een hele reeks bijzonder onaangename industrial/noiseprojecten) eigenlijk voortdurend actief geweest, met gemiddeld elke twee à drie jaar een nieuwe langspeler. Tegelijkertijd is het tekenend voor het undergroundkarakter van Clandestine Blaze dat we geen enkel album eerder hebben besproken op deze site. Tijd om daar verandering in te brengen met de twaalfde full-length, het deze zomer verschenen Resacralize The Unknown.

Wat we horen op dit relatief korte album is karakteristiek voor de insteek van dit project door de jaren heen. Clandestine Blaze produceert een grimmige, onopgesmukte vorm van black metal die teruggrijpt op de basiselementen – en ook niets meer dan dat. Aspa is verantwoordelijk voor alle instrumenten en de zang. Wat kan de luisteraar verwachten? Simpel: een ruizige, organische productie, een collectie simpele, maar effectieve riffs, drumwerk dat zo uit het oefenhok op de plaat lijkt te zijn geknald en de raspende strot van Aspa, die het midden houdt tussen grunts en screams. En dan zijn we er wel. Nou ja, af en toe een gure, rammelende versnelling, zoals aan het eind van Tombstone Of Christianity.

Is het bijzonder? Verre van. Het materiaal doet in de meeste opzichten denken aan het oudere blackmetalwerk van Darkthrone – misschien wel de meest gekopieerde band in dit genre. Is het slecht? Zeker niet. Want de zeven nummers op Resacralize The Unknown mogen dan volstrekt van originaliteit gespeend zijn, qua uitvoering zijn ze meer dan bovengemiddeld. Zo staan Only The Shadows Of This World en het titelnummer vol sterke riffs en valt Our Cross To Bear op door zijn barbaarse, woelige drumroffels. Met Mass Graves Of All Eternity eindigt de band in een hypnotiserend, monotoon spervuur. Vijfendertig minuten geselt Clandestine Blaze ons met lo-fi, grimmig gepruttel. Het is alsof de tijd is blijven stilstaan. En dat is eigenlijk best lekker.

1. The Birth Of The Sun
2. Tombstone Of Christianity
3. Only The Shadows Of This World