• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Spook The Beast - Guided By The Sun
Jaar van release: 2023
Label: Eigen beheer

-

Het Canadese kwintet Spook The Beast debuteerde in 2021 met de ep Where All Things Die. De titel verraadt dat het vijftal onder leiding van gitarist/zanger Alex Araya geen vrolijke of zoetsappige liefdesliedjes maakt. Nee, het gezelschap zoekt zijn inspiratie in de duisterste regionen van de menselijke geest met een bonte mix van doom, sludge en post-metal. Doodsangsten en existentiële uitzichtloosheid zijn enkele van de thema's die op het nieuwe Guided By The Second Sun worden aangeboord.

In de twee jaar tussen de beide ep's is Spook The Beast van samenstelling veranderd. Gitarist Keith Sherwin en drummer Michael Zettle maken sinds 2022 deel uit van de band. Mogelijk draagt die wisseling van de wacht bij aan het veranderde geluid. Het nieuwe werk klinkt rauwer en donkerder. Daarnaast leunt het minder op herhaling en is de schreeuwerige, cleane zang vervangen door vocalen die meer klinken als grommende oerkreten. Dit zijn vooral nuanceverschillen, want uiteraard wordt er nog altijd gespeeld met langgerekte herhalingen, maar naast die repetitieve elementen gebeurt er meer.

Dat is goed hoorbaar in Shaman wanneer er tijdens het, eerst chaotisch klinkende, beukwerk een tweede, heldere en melodieuze gitaarloop start die je als luisteraar meevoert langs het duistere ritueel waarover gebruld wordt. De schurende instrumentale begeleiding van het heldere werk in combinatie met de hoekige, bevreemdende ritmesectie zorgt voor een geweldig meeslepend contrast.

De tweede track Cyclong Coming pakt het anders aan, al moet deze song het ook hebben van een nauwkeurige opbouw. Na een psychedelische en melodieuze opening wervelen de gitaarpartijen zich langs de eenzame zang die langzaam wordt verstikt. Het is stukken beeldender dan Where All Things Die. Nog een verschil is dat het nieuwe werk drie songs bevat in plaats van twee en het er in het afsluitende nummer Merchants Of Grief een stuk rustiger aan toegaat. De ingetogen melodieën en de bezwerende zang zorgen voor de broodnodige bezinning na de wilde spooktochten. Dankzij deze meditatieve op- en verlossing voelt Guided By The Sun een stuk afgeronder en completer dan zijn voorganger. Het zijn negentien minuten indrukwekkende muziek.

1. Shaman
2. Cyclone Coming
3. Merchants Of Grief