• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Rhapsody - The Dark Secret
Jaar van release: 2004
Label: SPV / Steamhammer Records
Rhapsody - The Dark Secret
Na een afwezigheid van bijna twee jaar mogen we dit jaar dan eindelijk het nieuwe Rhapsody-epos verwelkomen. In september dit jaar zal het langverwachte nieuwe album Symphony of Enchanted Lands II – The Dark Secret het levenslicht zien, maar eerst worden we lekker gemaakt met een voorproefje in de vorm van deze MCD. De Emeral Sword-saga, die begon met het debuutalbum Legendary Tales en zijn climax bereikte in de vorm van het geniale Power of the Dragonflame is inmiddels beëindigd: het nieuwe album zal het begin zijn van een nieuwe saga, die volgens de band zelf nóg grootser en intenser zal worden.

Mijn verwachtingen van The Dark Secret waren hooggespannen. Power of the Dragonflame was mijns inziens een van de beste albums aller tijden en ik vroeg me dan ook af of de band dat niveau kon evenaren of misschien zelfs wel overtreffen. Het nieuws dat Christopher Lee zou meewerken aan de komende albums, maakten die verwachtingen nóg hoger: als er namelijk één acteur is die een indrukwekkende stem heeft, is hij het wel.

Het begin van Unholy Warcry is zonder meer indrukwekkend en zal zelfs Rhapsody-haters even de mond snoeren. De rijke, imponerende stem van Christopher Lee luidt het begin van het nieuwe verhaal in, terwijl het uit maarliefst 50 personen bestaande orkest precies de juiste sfeer weet neer te zetten. Als het nummer eenmaal echt op gang is gekomen, valt op hoe vertrouwd Rhapsody weer klinkt, zonder zichzelf te kopiëren. Een ander opvallend punt is de productie. Waar menigeen al onder de indruk was van de grootse sound op Power of the Dragonflame, was de band zelf niet helemaal tevreden over het geluid op dat album, en wilde men het nóg groter aanpakken. Dat heeft een haast onbeschrijfelijk resultaat tot gevolg. De productie op The Dark Secret is ronduit fenomenaal: ieder detail is namelijk perfect te horen en het geluid is bombastischer dan ooit. Verder valt op dat de rol van het orkest nóg meer is toegenomen. Waar band en orkest toch nog twee aparte eenheden waren op de vorige albums, zijn deze twee op The Dark Secret geïntegreerd tot één geheel.

Naast de ingekorte versie van Unholy Warcry staat er één nummer op The Dark Secret dat ook in deze versie op het nieuwe album zal verschijnen. Het betreft hier het ruim tien minuten durende Sacred Power of Raging Winds. Dit nummer is muzikaal gezien verreweg het meest interessant en bevat genoeg ideeën om voor de meeste bands een heel album mee vol te krijgen. Ook hier is een belangrijke rol weggelegd voor Christopher Lee. Het meest indrukwekkende vind ik echter de dialoog tussen Dargor en Vankar (twee belangrijke personages in de nieuwe saga), gevolgd door een machtige soundtrack-passage.

De nieuwe term Film Score Metal, die de band vanaf nu gebruikt om de muziek mee aan te duiden, is dan ook zeker geen loze kreet. Rhapsody weet steeds beter gebruik te maken van een fenomenaal orkest, dialogen, acteurs en hoorspel-achtige momenten om het verhaal en de nummers van emoties te voorzien. Er staat ons dus nogal wat te wachten in september, en ik durf mijn hoofd erop te verwedden dat de full length een van de beste albums van het jaar gaat worden. Overigens verschijnt deze MCD ook in een speciale editie op de markt, met een bonus-DVD waarop de videoclip van Unholy Warcry en een ‘making of’ op te vinden zijn.

1. Unholy Warcry (edited version)
2. Thunder's Mighty Roar
3. Guardians Of Destiny (English version)