• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Korn - Requiem Mass (Deluxe Edition)
Jaar van release: 2023
Label: Virgin Records

-

Korn bracht vorig met Requiem alweer zijn veertiende plaat uit. De nu-metal-formatie uit Bakersfield blijft maar productief met het maken van muziek, al is het kwalitatief lang niet meer zo goed en zijn de composities niet meer zo intens als in de begindagen. Een jaar na het uitbrengen van dit album komt Korn met een deluxe versie van deze plaat. Onder de noemer Requiem Mass krijgt de liefhebber er vijf live-tracks bij van een uniek optreden in Hollywood United Methodist Church in Los Angeles.

Nou is Requiem niet het meest spectaculaire album van Korn. Wat vooral opvalt is de korte speelduur en dat de collectie maar uit negen tracks bestaat. De groep grijpt een beetje terug op de sound van na de millenniumwisseling en komt vrij melodieus voor de dag. In die zin zou deze plaat een prima opvolger van Take A Look In The Mirror (2003) kunnen zijn. Zeker qua productie zijn er overeenkomsten.

Requiem bevat een aantal vermakelijke songs. Opener Forgotten klinkt fijn en in Start The Healing glanzen gitaristen Munky en Head met hun signature-riffs, terwijl Penance To Sorrow een Korn-track volgens het boekje is. De echte uitschieter is voor het laatst bewaard met Worst Is On Its Way, waarbij Jonathan Davis weer met zijn onverstaanbare, maar o zo charmante gemompel voor de dag komt. Daartegenover staat inwisselbaar materiaal dat weinig indruk achterlaat. Over de gehele linie biedt het album te weinig materiaal dat memorabel genoeg is en Korn zal niet herinnerd blijven vanwege dit album.

Het is dan ook zuur voor fans die de plaat al hebben aangeschaft, dat er nu een deluxe versie is uitgekomen met live-materiaal. Het betreft songs die in het corona-tijdperk opgenomen zijn tijdens een speciaal livestream-optreden op een unieke locatie. Driehonderd geluksvogels mochten erbij zijn en de rest kon de show volgen vanachter het beeldscherm. Wat het concert speciaal maakt, is dat Korn ondersteund wordt door een kerkkoor, al wordt hier op wat achtergrondzang na niet eens heel veel mee gedaan.

Live komt de groep eigenlijk altijd sterk voor de dag. Korn heeft genoeg nummers die elk publiek los krijgt, maar die energie vloeit niet terug in deze live-release. Het live-gevoel ontbreekt en het geheel klinkt heel erg clean. De zang van Davis is erg zuiver en ook de instrumenten klinken erg duidelijk en definieerbaar. Doordat de songs exact klinken als de studio-opnames en de interactie met het publiek ontbreekt, is er geen live-feeling. De enige track die het de moeite waard maakt, is Worst Is On Its Way. Het koor heeft hier een grotere rol toebedeeld gekregen en Davis overtuigt hier met zijn eigenzinnige zang.

Zodoende is Requiem Mass niet meer dan een leuk extraatje, al had er wel meer in gezeten. De band had er beter een aparte release van kunnen maken met daarop het volledige optreden. Dat zou het geheel meer bestaansrecht geven dan alleen deze vijf tracks. Het is aan te raden om de live-clips te bekijken op YouTube. Met beeld erbij laat het geheel meer indruk achter.

Cd 1 Requiem:
1. Forgotten
2. Let The Dark Do The Rest