• Paul Barker (Ministry) - 64
  • Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Amberian Dawn - Take A Chance: A Metal Tribute To ABBA
Label: Napalm Records

-

Dit kon je zien aankomen; een album van Amberian Dawn met ABBA-covers. Op de vorige langspeler Looking For You (2020) staat namelijk een cover van Lay All Your Love On Me en speelt oprichter/songwriter/toetsenist Tuomas Seppälä op de Yamaha GX-1 van Benny Andersson. Bovendien is de symfonische metal van Amberian Dawn zowel qua zang als instrumentatie beïnvloed door de legendarische Zweedse band.

Op Looking For You is al goed te horen dat het metal-element in vergelijking met eerdere platen naar de achtergrond is verdwenen en dat blijkt ook het geval op Take A Chance: A Metal Tribute To ABBA. Verwacht dus geen bombastische, symfonische power metal. Je krijgt pop metal, waarbij met name de drums voor de power zorgen. De gitaarpartijen krijgen weinig ruimte, ten faveure van de bijdragen op de synthesizers, zoals de Minimoog (Model D).

Zangeres Capri (Päivi Virkkunen) weet zich wel raad met de toegankelijke liedjes en lijkt zich als een vis in het water te voelen. Haar harmonieën zijn prachtig. Complimenten zijn er voor de productie en mix van haar partijen, zoals blijkt uit Super Trouper. Het zou natuurlijk te voorspelbaar zijn om alleen maar hits te coveren. Naast grote hits als die opener, Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (met een bassolo) en SOS komen er onbekendere nummers aan bod, zoals het geslaagde Under Attack. Bovendien biedt de collectie covers afwisseling. Er staan namelijk niet alleen maar blije songs op, maar ook het dramatischere en complexere werk komt aan bod met onder meer Head Over Heels, The Day Before You Came en de ballad Like An Angel Passing Through My Room. Makkelijk of moeilijk, opgewekt of droevig, Capri komt zeer overtuigend voor de dag, zoals in The Day Before I Came. Mede door haar voordracht is dat een van de highlights, samen met Super Trouper, Head Over Heels en de bonustrack Lay All Your Love On Me.

Take A Chance: A Metal Tribute To ABBA is een aangenaam tussendoortje van Amberian Dawn. Oude hits van ABBA leven op in een steviger jasje, al zijn het de zang en keyboardpartijen die overheersen. Hopelijk heeft Seppäla met dit uitstapje voldoende afstand genomen van het reguliere werk om zodoende met een fris hoofd aan het schrijven van de opvolger van Looking For You te beginnen. O ja, mis je The Winner Takes It All op dit coveralbum? Ga dan naar concert van Amberian Dawn in 2023.

1. Super Trouper
2. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)
3. SOS
4. Head Over Heels
5. The Day Before You Came
6. Angel Eyes
7. That's Me
8. Mamma Mia
9. Under Attack
10. Like An Angel Passing Through My Room
11. Lay All Your Love On Me (bonustrack)

Toegevoegd: 4 januari 2023

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.