• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Oerheks - Cagghenvinna
Label: Amor Fati Productions

-

Tegelijkertijd met de release van Aerdryk verschijnt ook het debuutalbum van het Nederlandse Oerheks. Cagghenvinna is een jubileumrelease voor het kwaliteitslabel Amor Fati Productions, dat hiermee toe is aan zijn tweehonderdste album. En net als Aerdryk - de honderdnegenennegentigste release van het label - is Oerheks een eenmansproject dat ruizige, atmosferische black metal maakt. Drijvende kracht achter de band is Hans Cools, die actief is of was in een hele reeks bands (waarvan blackmetalliefhebbers waarschijnlijk wel eens gehoord hebben van Hypothermia, Trancelike Void en - recenter - Silver Knife). Nu staat Amor Fati Productions normaal gesproken garant voor kwaliteit. Wat kan de luisteraar deze keer verwachten?

Geheel in lijn met de reputatie van dit label is de muziek zowel hoogstaand als ontoegankelijk. Hoewel Oerheks in hetzelfde genre opereert als Aerdryk, zijn er wel degelijk verschillen te horen. De black metal van Oerheks is grimmiger, met minder ruimte voor etherische keyboardklanken. Ondanks de Vlaamse roots van Oerheks mag ik met enig chauvinisme wel stellen dat de low-fi black metal vooral een ‘typisch Nederlandse’ sound heeft, zoals we die bijvoorbeeld kennen van Fluisteraars en Turia. Tegelijkertijd komt dit project op Cagghenvinna wel een stuk rafeliger uit de hoek. De pruttelende primatensound zal voor menig luisteraar wellicht wat doorzettingsvermogen vragen, maar wat mij betreft past deze keldersound perfect bij de mystieke en desolate sfeer van het album.

Thematisch gezien richt Oerheks zich op het verkennen van de lokale mythes en legendes van het Haegeland, de geboortestreek van Cools. Zo verwijzen de albumtitel en hoes naar Kaggevinne, een dorp in de Belgische provincie Vlaams-Brabant en een deelgemeente van Diest. De nummers putten eveneens inspiratie uit de natuur van deze streek, met als meest zichtbare verwoording daarvan de oude eik van Kaggevinne, volgens overlevering de laatste overlevende van het oorspronkelijke oerbos, die ook in het heden nog steeds aantrekkingskracht blijkt te hebben op mystieke zielen.

Oerheks trakteert ons op vijf ijzersterke nummers, die onder hun grimmige geraas veel vakmanschap herbergen. Zo zijn Transmutatie Tot Het Edele en De Oude Eik & Eindigende Lust lange, ruige en enerverende tracks, die de achtminutengrens passeren. Af en toe vertraagt de band middels een mistige ambientpassage met vage keyboardklanken, vol plechtige, gesproken stukken, om vervolgens weer terug te grijpen op rauwe black metal. Cools maakt indruk met zijn intense zang, die het midden houdt tussen gepassioneerd gekerm en verwrongen geweeklaag.

De screams mogen dan flink weggemoffeld zijn, ze zijn tekstueel gezien interessant genoeg om erbij te pakken. Het mooist is het afsluitende Stilte, Deel Één: Een Storm Der Tijd, dat begint met deze poëtische en filosofische zinnen: “Het wrede aan tijd / Is dat we het anders voelen dan ze is / En dat eens we ze voelen / Ze er niet meer is”. Dit soort contemplatieve en diepzinnige teksten zorgt ervoor dat de rauwe muziek van Oerheks een mooie, verdiepende, emotionele onderlaag krijgt.

Met deze ijzersterke undergroundrelease worden uiteindelijk twee vliegen in één klap geslagen: Amor Fati Productions bevestigt zijn status als hofleverancier van kwalitatieve black metal voor toegewijde zielen en Oerheks zet zichzelf op de kaart als een van de interessantere nieuwe undergroundbands van Vlaanderen en omstreken.

1. Door Doornen Overtogen
2. Transmutatie Tot Het Edele
3. De Oude Eik & Eindigende Lust