• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Project Pain - Faster Disaster
Label: eigen beheer

-

Project Pain is terug met een nieuwe plaat en een nieuwe line-up. Snelle riffs, flitsende solo’s, brute vocalen en een beukende ritmesectie zijn opnieuw gegarandeerd aanwezig. Verwacht geen vernieuwing of experimenten van deze jongens uit Amersfoort, want Faster Disaster is net zo strak en old school als de voorgangers. Ouderwets genieten dus van pure no-nonsense thrash.

De vaste kern wordt gevormd door gitarist/songwriter/producer Guido den Hoed en zanger Bauke Goudbeek. Faster Disaster is opgenomen met leadgitarist Marc van der Velden, sessiedrummer Serge D. en bassist Rob Hoefakker (Dead Man’s Walk). Marc van der Velden heeft de band inmiddels verlaten, maar zorgt voor een fraaie nalatenschap op de plaat. Hij componeerde het instrumentale hoogtepunt Presto Versus Metal. Zijn opvolger Henry Churchill speelt de leads in de Nederlandstalige opener Val Kapot. Drummer Frank Ruisch is terug van weggeweest, maar is niet te horen op de plaat.

De nieuweling heeft een gevarieerder karakter dan de voorgangers. Er staan meer dan voldoende beukende thrashers op de plaat, maar er is duidelijk ruimte gecreëerd voor meer afwisseling. Net als de single Mean Metal Machine maakt Feel The Pain dat duidelijk. Daarnaast is het album vocaal sterker dan de eerdere platen. Bauke Goudbeek heeft zichzelf vertroffen, zoals met de uithalen in Mean Metal Machine, maar ook zijn brute zang komt beter uit de verf.

Toch is het bekende recept van agressieve old school thrash grotendeels overeind gebleven. Gelukkig maar, want de snelle riffs en heerlijke solo’s die Project Pain kenmerken gaan niet snel vervelen. De nummers waarin alle registers worden opengetrokken, zoals de titeltrack, Army From Hell,Fields Of Death en Dead Inside, zijn de smaakmakers. Zoals eerder vermeld is Presto Versus Metal de kers op de taart. Het is een zeer fraaie compositie die iedere metalhead zal aanspreken. Bovendien bevat de plaat de vermakelijke bonustrack F.Y.Y.F. (Fuck You, You Fuck).

1. Val Kapot
2. Mean Metal Machine
3. Army From Hell