• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Montany - Perception Of Time
Label: eigen beheer

-

Montany, die naam zegt de oudere rock- en metalminnende Nederlander wellicht wat. We gaan helemaal terug naar 1989, als de band onder de naam Montani wordt opgericht. Na een paar jaar Solitary Ground is deze in 1997 omgedoopt in Montany. Er zijn destijds de nodige bezettings- en stijlwisselingen. Op het debuutalbum New Born Day (2002) speelt de groep power metal en op Biogentic (2013) wordt snelheid ingewisseld voor een zwaarder, langzamer en toegankelijker geluid. Die ontwikkeling wordt doorgetrokken naar de nieuwe ep Perception Of Time.

Anno 2022 speelt het kwartet melodieuze metal en rock. Opener Till The End Of Time is meteen het sterkste visitekaartje met een heel fijn keyboardloopje, een memorabel refrein en een prima gitaarsolo. Ook Devil’s Stone bevat zo’n prettig keyboardloopje. Het toetsenspel maakt de folky powermetaltrack In The Night vrolijk en moeilijk om op stil te blijven zitten.

Uitstekende stukken en minder geslaagde fases wisselen elkaar af. Mad Hatter is aanvankelijk een stuk donkerder dan de zojuist genoemde tracks. Het nummer begint prima met een zware, groovende Dream Theater-riff, maar het refrein is een stuk lichtvoetiger. De gebruikte overgang werkt niet zo goed. Je belandt in een heel andere gemoedstoestand. De heavy passages in deze track zijn overtuigender dan het matige refrein.

Dezelfde wisselvalligheid horen we terug bij de enthousiaste zanger Patrick van Maurik (Reviver, Black Knight). Zo begint hij matig in Til The End Of Time, maar herstelt hij zich in het refrein met fijne zanglijnen, die al snel blijven hangen. De opbouw naar het refrein van Devil’s Stone is gedenkwaardig en ook de hoge uithaal in hetzelfde nummer is uitstekend, maar uit het refrein zelf had meer gehaald kunnen worden.

Perception Of Time toont dus zowel de sterkste kanten als de verbeterpunten van Montany. Het gitaarwerk is over de hele linie het meest overtuigende element. De zang is net als de zanglijnen wisselvallig. Prachtige momenten zoals in uitschieter Till The End Of Time en Devil’s Stone worden afgewisseld met afknappers. Potentie is er wel degelijk. Nu nog het kaf van het koren scheiden.

1. Till The End Of Time
2. Mad Hatter
3. Devil’s Stone