Montany - Biogenetic
Jaar van release: 2013
Label: eigen beheer
Montany - Biogenetic
Het heeft elf jaar geduurd voordat de Nederlandse powermetalband Montany deze opvolger van New Born Day wist uit te brengen. De band bestaat al een jaar of achttien en je mag dus gerust stellen dat het volhoudertjes zijn. Collega Tonnie vond het debuut een aardig klinkend album en dat betekent dat het verwachtingspatroon, door het hiaat van elf jaar, toch op een redelijk niveau lag.

De eerste tonen van Of Fire And Ice brachten me toch wat van mijn stuk maar dat duurde gelukkig maar tien seconden. Wat een house-deuntje dreigde te worden, werd een melodieuze rocksong met een melancholische ondergrond, veroorzaakt door een wat vreemd muurtje, opgetrokken door de keyboards. De stem van Patrick van Mourik doet mij meteen denken aan Helloween en is best overtuigend. Ook het gitaarwerk, dat lekker vet klinkt, mag er zijn. De rol van de keyboards blijft me ook in het volgende nummer wat zorgen baren want die leidt me een beetje af van de muziek als geheel.

Wanneer ik ben aanbeland bij Falling To Pieces is er een ander element dat me in verwarring brengt. De tempowisselingen die gesuggereerd worden door het drumwerk klinken erg gezocht en lijken te conflicteren met de maat die in de gitaarpartijen aangehouden wordt. Het zeven minuten klokkende Without You is qua compositie erg sterk, maar wat de drummer hier doet is me een raadsel. Het klinkt bijna alsof hier een drumcomputer is gebruikt. De gitaarpartijen drukken de zanglijn bijna weg en dat is jammer want hierdoor raakt het nummer voor mijn gevoel uit balans.

Zowaar een (heavy) ballad (Angels Smile) siert deze cd en zorgt voor een "aanstekerzwaaimoment". Het nummer is op zich best catchy, maar waarom het refrein uitgevoerd wordt met vet scheurende gitaren is me vervolgens een raadsel. Moment Of Faith zit vol met verrassende Helloween-achtige wendingen en boeit mij om die reden het meest. Het logge en doomy maar qua constructie uiterst interessante Egypt sluit het album op mysterieuze wijze af en laat een indruk achter van een band die onmiskenbare invloeden heeft, hier weliswaar een eigen stempel op weet te drukken, maar vooral ook toont dat we hier te maken hebben met een hechte band met muzikanten die elkaar goed aanvoelen.

Ik vind op zich dat Montany hier best een goede cd aflevert maar ik denk dat een gerenommeerde producer hier meer uit kan halen. De drums klinken mij net een beetje te moeilijk, te kunstmatig en dat heeft de muziek niet altijd nodig, net zo min als de keyboardpartijen die af en toe in de weg zitten. Verder is het jammer dat in het hoesje de ballad een andere titel meekrijgt dan op "de achterkant". Voor mij een tweede signaal dat de wil en de muzikaliteit er weliswaar is, maar dat hier en daar een extra vleugje professionalisme voor een sterker product had kunnen zorgen. Hopelijk wacht men niet tot 2024 voordat er weer een nieuw album verschijnt.

1. Of Fire And Ice
2. Biogenetic
3. Falling To Pieces