• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Headless Dawn - Crap On Demand
Label: Meat 5000 Records

-

Headless Dawn is een nieuwe grindcoreformatie van eigen bodem. De band is vorig jaar opgericht en bestaat uit bassist/drumprogrammeur Philippus Yntema (Burial Remains, Grim Fate, Dimaeon), gitarist Wim de Vries (Burial Remains, Grim Fate) en zanger Carl-Cristian Dusseljee (ex-Massive Assault, ex-Sledgehammer Nosejob). Crap On Demand is het debuut van het trio.

De mannen rammen er in een half uur tijd zestien opgefokte tracks doorheen. Kort maar krachtig dus. Terrorizer is de voornaamste inspiratiebron, zoals direct blijkt uit opener Prophets Of Profit, een van de beste visitekaartjes. Daarnaast hoor je de invloed van Carnivore en in mindere mate Napalm Death, Repulsion en S.O.D.. Het tempo ligt doorgaans hoog, maar er wordt ook gas teruggenomen, zodat er variatie is (het begin van Conflicting Theorists en de groovende passage in Parliament Of Injustice).

Die variatie komt terug in het gitaarspel, dat terecht prominent in de mix staat. Want hoewel punk/grind meermaals terugkomt, komt ook old school metal à la Venom, blackened death à la Altar en zelfs doom aan bod. De muur van riffs is doorgaans primitief en doeltreffend, al heb je de akkoordenprogressies vaak al eens eerder gehoord. Op originaliteit scoort dit debuut dan ook niet hoog. De beste ideeën vind je in Prophets Of Profit, Pervert Predator, Parliament Of Justice, Needless Needles, Woke Or Wide Awake en Cyber Hysteria.

Die tracks gelden dan ook als lichte uitschieters, mede omdat ze de beste vocale bijdragen bevatten. De extreme vocalen van Dusseljee zijn agressief en verstaanbaar, zodat je zijn frustratie over verschillende onderwerpen aardig goed kunt volgen. Wel had hij wat meer mogen variëren, want juist die variatie houdt de luisteraar bij de les. Zo dreigt de plaat wat in te kakken na de eerste drie tracks. Zeker omdat het trio veelvuldig terugvalt op dezelfde elementen, zoals blastbeats (van een drumcomputer), zelfde ritmiek in zang en weinig verassende ideeën. Uitschieters als Parliament Of Justice en Cyber Hysteria zijn slim verdeeld over de tracklist. Bovendien is de fase rond laatstgenoemde heel sterk, waardoor het album niet als een nachtkaars uitgaat.

Weer even zin om de tijd van World Downfall (1989) te laten herleven? Zet dan Crap On Demand op. Zo memorabel als die klassieker wordt het helaas niet, maar het trio ramt er in een half uur lekker energiek op los. Even je frustratie kwijtraken kan dan ook prima met dit debuut. Hopelijk komt er een vervolg waarbij de drumcomputer vervangen is door een echte drummer.

1. Prophets Of Profit
2. Poisoned By Politics
3. Conflicting Theorists