Stratovarius - Survive
Label: earMUSIC

-

Stratovarius doet het al jaren zonder oud-bandleider Timo Tolkki en dat gaat de Finse powermetalband goed af. Matias Kupiainen heeft zich bewezen als gitarist én producer. De albums die sinds 2009 zijn uitgebracht, mogen er zeker zijn. De laatste release stamt alweer uit 2015, het übervertrouwde Eternal. Een lekkere plaat, maar kwalitatief net niet sterk genoeg om zeven jaar op te kunnen teren. Als zoethouder kregen de fans in 2018 nog Enigma: Intermission 2 voorgeschoteld, een album met zeldzame en niet eerder uitgebrachte nummers. Nu is er dan eindelijk nieuw werk met elf kakelverse tracks.

Survive opent met de titeltrack en meteen is duidelijk dat de band voor een andere aanpak heeft gekozen. Het nummer zit strak in elkaar, heeft een eigentijds geluid en is behoorlijk stevig. Dat geldt voor meer nummers, zoals Firefly en World On Fire. Keyboardspeler Jens Johanssen experimenteert met futuristische geluiden en de teksten zijn maatschappijkritisch. Dankzij deze elementen is Survive een totaal andere plaat dan voorganger Eternal. De Finse band lijkt zijn pijlen te richten op een nieuw publiek.

Vanaf track nummer acht kent het album een omslag. Glory Days is die ouderwets snelle powermetalkraker waar de diehardfan op heeft zitten wachten. Later volgt het eveneens snelle Before The Fall, de mooie ballad Breakaway en als afsluiter het lange, epische Voice Of Thunder. Deze tracks zijn groots van opzet en bevatten de Stratovarius-spirit die ontbreekt op de rest van het album.

Survive kent dus eigenlijk twee kanten, maar de moderne stijl overheerst. Het zijn knappe composities waar duidelijk met bloed, zweet en tranen aan gewerkt is. Johanssen en Kupiainen soleren erop los en Timo Kotipelto’s stem is zuiver zoals altijd. Ik mis alleen duivelse snelheiden en grootse refreinen. De nieuwe plaat is te vergelijken met Nemesis uit 2013, met het verschil dat die plaat die typische Stratovarius-elementen wel bevat. Wellicht dat Survive niet iedere fan zal bekoren. Desalniettemin is het een gedurfde plaat die zeker meerdere luisterbeurten verdient.

1. Survive
2. Demand
3. Broken