• Steve Venardo (Airged L'amh) - 45

• Brian Redman (3 Inches Of Blood) - 2009
  • Robert Palmer (The Power Station) - 2003

Teethgrinder - Dystopia
Label: Lifeforce Records

-

Laatst publiceerden we een review van Wormrots Hiss. Daarin gaven we de Singaporese grindcoreformatie complimenten voor de experimenteerdrift. We noemden GrindLink, Discordance Axis en Napalm Death innoverende bands. Teethgrinder kan er op dat vlak ook wat van. Al vanaf de ep Hellbound (2014) combineert de Nederlandse groep meerdere stijlen. Zes jaar hebben we moeten wachten op de opvolger van Nihilism (2016). Goed bereid, kost even tijd, laten we maar zeggen. Er zit dan ook veel werk in het maken van Dystopia.

Allereerst op compositorisch gebied. Waar grindbands zich doorgaans beperken tot korte en krachtige tracks, staan op deze nieuwe schijf maar liefst drie tracks die meer dan zes minuten duren. Dat zijn niet toevallig de drie beste composities. Our Failing Species bevat een breakdown en elementen van Mastodon en black metal. Cloaked, dat zelfs uitklokt op 8:38, heeft met grind weinig te maken. Het is een trage track met moddervette Converge-riffs, afgewisseld met dissonant gitaarspel. Het album eindigt overtuigend met het epische titelnummer, één van de meest sfeervolle tracks van het tiental. De drie bevinden zich tussen het traditionelere werk. Dat bestaat uit het razende Birthed Into Suffering, Worthless (inclusief Bolt Thrower-achtige passage), live-knallers Disgrace en hardcorende As I Believe The World To Be, So It Is en God Complex.

Ten tweede is de productie dik in orde. Hoewel er een muur van geluid op de luisteraar afkomt, zijn alle partijen goed te onderscheiden. Zo valt meermaals het uitstekende drumwerk van Wieger Jan Scheper op. De gitaarriffs zijn opmerkelijk zwaar en daardoor heeft het deels trage Blood Ritual met Opeth-invloeden (The Grand Conjuration-leads) wel iets weg van death metal. Het geluid is gelaagd, warm en opmerkelijk atmosferisch. Daardoor komen zowel de dystopische sfeer als de dreiging die het materiaal uitstraalt goed naar voren. Die dreiging van een misantropische toekomst wordt nog eens versterkt door een handvol gesproken fragmenten.

Dystopia is wederom een stap vooruit in de ontwikkeling van Teethgrinder. Naast de technische, compositorische en productionele vooruitgang valt vooral op hoe sfeervol het album is. Dat komt onder meer vanwege het dissonante gitaarspel dat meermaals raakvlakken heeft met black metal, de geslaagde vertragingen met ruwe, loodzware sludgeriffs en de gesproken stukken. Het zorgt voor samenhang tussen de tracks. Het album is dan ook het beste als geheel te beluisteren.

1. Ascendance
2. Birthed Into Suffering
3. Worthless