Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Death Angel - The Bastard Tracks
Jaar van release: 2021
Label: Nuclear Blast Records

 -

Het streamen van concerten zonder publiek zal nog wel even voortduren. Ook Death Angel ontkomt er niet aan. The Bastard Tracks werd in mei van dit jaar opgenomen in The Great American Music Hall in San Francisco, de thuisbasis van de band. De reacties op de stream gaven aanleiding om de show uit te brengen op cd, vinyl en blu-ray. Begrijpelijk, want spelen zonder publiek levert in dit geval een bijzonder album op. Het is een verzameling van nummers die zelden of nooit live gespeeld zijn. Daarnaast bevat de setlist akoestische nummers en een geweldig uitgevoerde cover van Black Sabbath.

Meer dan een jaar zonder publiek. Dat is iets dat Death Angel nooit eerder heeft ervaren. De gedwongen periode van rust kon niet optimaal benut worden voor het uitbrengen van nieuw studiowerk, omdat drummer Will Carroll bijna twee weken op de intensive care lag door het virus. Hij werd voor het eerst ziek toen de band door Europa tourde met Testament en Exodus (The Bay Strikes Back 2020). In oktober vorig jaar verscheen een akoestisch uitstapje; de ep Under Pressure. Daarna ontstaat het idee om een show te streamen zonder de gebruikelijke krakers. Het klinkt als een gek idee, maar uit alles blijkt dat The Bastard Tracks zeer goed voorbereid is. Death Angel speelt altijd strak, maar in deze show is werkelijk geen enkel foutje te ontdekken en het geluid evenaart de studiokwaliteit. Eigenlijk voelt deze plaat te perfect aan.

Het blijkt een slimme zet te zijn om nummers die in de vergetelheid zijn geraakt in de spotlight te zetten. Je vraagt je af waarom bijvoorbeeld Lord Of Hate en Where They Lay al tien jaar of langer niet meer gespeeld zijn. Voor mij heeft The Bastard Tracks geleid tot een herontdekking van Frolic Through The Park (1988). Guilty Of Innocence maakt eveneens deel uit van de set en dat was ooit mijn favoriete track van Death Angel. Ik had dit nummer al te lang niet meer gehoord. Andere sterke tracks zijn op deze plaat geïnspireerd, zoals Execution / Don't Save Me. Nieuwere nummers als Absence Of Light en Let The Pieces Fall liggen verser in het geheugen en profiteren minder van het uitstekende geluid in vergelijking met de originele opnames. Voor deze nummers is er daarom nauwelijks een meerwaarde bij het luisteren naar The Bastard Tracks.

De afwezigheid van publiek blijft een vreemde gewaarwording, maar komt het luisterplezier ten goede en leent zich tevens voor het spelen van akoestische nummers. Je ontkomt dus niet aan Faded Remains. De ballad, die over het verlies van een familielid van Mark Osegueda gaat, is het enige nieuwe nummer op de ep Under Pressure. Logisch dus dat de track deel uitmaakt van de set. Ook Volcanic, afkomstig van Relentless Retribution (2010), kan mij niet echt boeien, al blijft het bijzonder dat Rob Cavestany dit nummer zingt. Niet echt natuurlijk, want hij deed dat ook toen de band in 1991 zonder Mark Osegueda doorging onder de naam The Organization. Je denkt er gewoonlijk niet aan dat Rob Cavestany een nummer zingt in plaats van Mark Osegueda.

Gelukkig vallen er maar twee nummers in de categorie akoestisch en wordt het beste bewaard tot het laatst. Guilty Of Innocence noemde ik al, maar het echte huzarenstukje is de cover Falling Off The Edge Of The World van Black Sabbath (Mob Rules, 1981). Frontman Mark Osegueda steelt sowieso de show op de plaat, maar met dit nummer weet hij zelfs akelig dicht bij het stemgeluid van Ronnie James Dio te komen. Alleen vanwege die prestatie is The Bastard Tracks al het beluisteren waard. Er wordt inmiddels gewerkt aan het tiende album.

Tracklist:
1. Lord Of Hate
2. Where They Lay
3. Why You Do This
4. Fallen
5. Absence Of Light
6. The Organization
7. Execution / Don’t Save Me
8. Succubus
9. It Can’t Be This
10. Let The Pieces Fall
11. Faded Remains
12. Volcanic
13. Falling Off The Edge Of The World
14. Guilty Of Innocence
15. Alive And Screaming

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 24 november 2021

Meer Death Angel:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.