• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Musk Ox - Inheritance
Label: Eigen Beheer

Musk Ox - Inheritance

Musk Ox is voor de gemiddelde metalhead ongetwijfeld geen bekende naam. Maar sinds Raphael Weinroth-Browne bij de progressieve rock/metalband Leprous speelt, is er vanuit de metalwereld meer interesse in zijn projecten. De Canadese cellist werkt in Musk Ox samen met klassiek gitarist Nathanael Larochette en violist Evan Runge, die beiden in de instrumentale metalband The Nightwatch spelen. Inheritance is de derde full-length van het trio.

Het is lastig om een stijlstempel op de muziek te plakken. Het drietal begaafde, klassiek getrainde muzikanten maakt een mix van filmmuziek, kamerfolk, klassieke muziek en prog. Het is muziek die je op een rustig moment tot je moet laten komen. Inheritance (Part I - Premonition) is bijvoorbeeld filmisch en introduceert de verschillende instrumenten; eerst de cello, dan de gitaar en ten slotte de viool. Weinroth-Browne, Larochette en Runge gaan daarbij heel zorgvuldig te werk en bouwen het geheel laag voor laag op en af.

Het is geen easy listening. Je moet er echt de tijd voor nemen en aandachtig luisteren, want Inheritance (Part II - Hindsight) duurt maar liefst zeventien minuten en is veel complexer dan het eerste deel. Het is progrock à la Yes en Tool, de grote epic van een klassiek progrockalbum, maar dan op klassieke instrumenten. Hoewel het trio op hoog niveau speelt, verliest het zich niet in technisch hoogstaand spel. De contemplatieve compositie staat voorop, waardoor er ondanks de nodige uitdagingen een behapbare kluif en relatief relaxte, doch indrukwekkende luisterervaring te wachten staat. De hoofdmelodie komt in verschillende varianten terug en blijft zich door de kolos heen ontwikkelen.

Elke compositie brengt een ander gevoel teweeg. Memoriam is een eerbetoon aan de overledenen aan wie deze release is opgedragen, waarbij de positieve herinneringen overheersen en terug te vinden zijn in het fraaie, harmonieuze samenspel. Ook in Ritual is dat samenspel mooi uitgewerkt, waarbij vooral opvalt dat de heren elkaar veel ruimte geven om hun kwaliteiten te etaleren. Weightless doet zijn naam eer aan. Het getokkel van de gitaar, waarvan de melodie later terugkomt in de strijkinstrumenten, brengt je in hogere sferen. Het nummer verrast evenwel in het midden met een heavy passage, die je prima op gitaar kunt voorstellen in een metalband.

Zo is Inheritance dus toch een beetje metal. Je kunt de invloeden er wel uithalen en je bepaalde passages voorstellen in de vorm van riffs. Mede daardoor is deze derde full-length beslist het beluisteren waard voor metalheads die openstaan voor andere muziek. Inheritance laat de vooruitgang op compositorisch en productioneel vlak horen van een trio dat donkere kamermuziek op een filmische en progressieve manier op indrukwekkende wijze tot leven brengt.

1. Inheritance (Part 1 – Premonition)
2. Inheritance (Part 2 – Hindsight)
3. Memoriam