• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Ad Infinitum - Chapter II - Legacy
Label: Napalm Records

Ad Infinitum - Chapter II - Legacy

Veel fans van symfonische en melodieuze (power) metal hebben reikhalzend naar deze release uitgekeken. Voorganger Chapter I: Monarchy blies namelijk menigeen omver. Het debuutalbum van de nieuwe groep rond zangeres Melissa Bonny kwam vanuit het niets en kreeg een stortvloed aan positieve reacties. Dat schept natuurlijk verwachtingen.

Laten we met de positieve punten beginnen. Dit tweede hoofdstuk is grootser, krachtiger en cinematischer. Bovendien is het beter geproduceerd dan het eerste. Er zit meer dynamiek in het geluid. Luister maar eens naar de orkestraties en de zang van Melissa.

De Zwitserse frontvrouw is de grootste smaakmaker op Chapter I: Monarchy en ook nu weer is ze de bovenliggende partij. De achtentwintigjarige vocaliste is gegroeid in haar diversiteit en laat andere kanten van haar zang horen dan we van haar kennen. Daarnaast zijn haar extreme vocalen verbeterd en beter geïntegreerd in de composities. Dat blijkt uit onder meer Your Enemy, het deels Kamelot-achtige Haunted en het snelle en krachtige Into The Night, dat switcht tussen een Battle Beast- en Arch Enemy-modus.

Ondanks de verbeteringen ten opzichte van het debuut blaast de nieuwe collectie tracks je zeker de eerste luisterbeurten niet omver. Wat je hoort, is moderne, strak geproduceerde melodieuze metal. Het vrije, onschuldige en frisse karakter van Chapter I: Monarchy heeft plaatsgemaakt voor een universelere en gestroomlijndere benadering. Wellicht niet bewust, maar het songmateriaal komt aanvankelijk minder bijzonder over. Het is net of de groep op veilig speelt, en dat terwijl er best interessante dingen gebeuren in de tracks. Neem bijvoorbeeld de inzet van een klavecimbel in Breathe en het onheilspellende duet (met Amaranthe-zanger Nils Molin) Afterlife.

Overigens is het zeker geen slecht album. Verre van. De nummers luisteren heel lekker weg en zullen veel fans van Evanescence, Delain, Within Temptation, Beyond The Black en Amaranthe aanspreken. Het melodieuze en moderne Reinvented bevat prettige zanglijnen, net als het stevige en groovende Your Enemy. In laatstgenoemde vallen tevens de riffs van componist Adrian Thessenvitz in positieve zin op. Andere hoogtepunten zijn het lekker wilde My Justice, Your Pain en de live-kraker Into The Night. Ook Breathe, dat wel wat aan het oudere materiaal doet denken, en Animal zullen tot de favorieten van de fans behoren. Niet in de laatste plaats vanwege de cinematische orkestraties van Elias Holmlid.

Toch zal een aantal fans licht teleurgesteld zijn. Misschien is Chapter II - Legacy te netjes geproduceerd en ontbreekt mede daardoor de ziel die het onbevangen debuut tot zo’n geweldige plaat maakt. De volwassener opvolger die qua sound wat opschuift richting het nieuwe Within Temptation en Amaranthe brengt je veel minder vaak op het puntje van je stoel, maar scoort toch een dikke voldoende. Het is een technisch en productioneel uitstekend product met een Melissa Bonny in topvorm.

1. Reinvented
2. Unstoppable
3. Inferno