• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Doro - Triumph And Agony Live
Label: Rare Diamonds

Doro - Triumph And Agony Live

Op de cover van deze liveplaat staat het echt: Doro Pesch of Warlock. Er zullen echter maar weinig liefhebbers van de metalqueen zijn die niet weten bij welke band haar carrière is begonnen. Al decennialang teert zij op de succesvolle klassiekers die zij met de traditionele heavymetalformatie heeft gemaakt. Dat heeft een wat nare bijklank, maar live zijn de shows van Doro vrijwel altijd een feestje. Het is nooit een bezwaar wanneer zij het publiek trakteert op alweer een vertolking van All We Are, East Meets West of I Rule The Ruins. Zo zijn er meer. Het leeuwendeel van de publieksfavorieten is echter afkomstig van Triumph And Agony, dat in 1987 uitkwam. Enkele jaren geleden is Doro begonnen met integrale uitvoeringen van deze schijf. Met de uitgave Triumph And Agony Live viert zij het aankomende vijfendertigjarig jubileum van de plaat.

Het is een registratie die gemaakt is op Sweden Rock Festival in 2017. Deze bevat het volledige album, maar de toegiften, afkomstig van andere schijven, zijn afwezig. De volgorde van de songs verschilt van die op de langspeler, maar ze vertolkt ze allemaal. Doro wordt bijgestaan door haar vaste band. Speciaal voor deze show is ook Warlock-gitarist Tommy Bolan van de partij. Doro is na 2017 nog veel op tournee geweest waar zij deze show ook ten gehore heeft gebracht. De kans is dus groot dat enkele tracks die je als liefhebber nog niet eerder live hebt kunnen horen toen bent tegengekomen.

De kwaliteit van het geluid is zo goed als je kunt verwachten van een liveregistratie op een festival. Het is niet perfect, maar wel voldoende om iets van de energie en sfeer mee te krijgen die er doorgaans bij Doro's shows hangt. Het publiek lijkt iets harder gemixt te zijn tijdens de aankondigingen en aan het einde van de tracks. Tijdens de nummers zijn er vrijwel geen enthousiastelingen hoorbaar, behalve wanneer Doro oproept om mee te doen. Af en toe zijn de vertolkingen wat slordig en gaan er delen van de tekst verloren in de snelheid waarmee deze worden gebracht. Vooral Cold, Cold World rammelt hier en daar.

Het is Doro en haar band vergeven, want uiteindelijk is Triumph And Agony Live simpelweg een aardige liveplaat. Het begeleidende live beeldmateriaal (op Blu-ray, inclusief documentaire) toont maar weer eens hoe vermakelijk haar shows zijn. Het album is in diverse formats verkrijgbaar. Voor de echte liefhebber is er zelfs een versie met een levensgrote kartonnen Warlock die Doro in zijn handen houdt. Gekker moet het niet worden.

1. Legacy (Intro)
2. Touch Of Evil
3. I Rule The Ruins