• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Suicide Circle - Shotgun Prayers
Label: Osmose Productions
Suicide Circle - Shotgun Prayers
Shotgun Prayers is het debuutalbum van de Franse blackmetalband Suicide Circle, maar de wortels van de band reiken diep. De drijvende kracht achter het gezelschap is niemand minder dan William Roussel – beter bekend onder het pseudoniem Meyhna'ch. Bij de oude garde zal direct een belletje gaan rinkelen, want Meyhna'ch was vanaf 1991 tot 2017 als enige vaste lid actief in de cultband Mütiilation, waarvan Vampires Of Black Imperial Blood (1995) bij veel undergroundliefhebbers nog steeds een legendarische status heeft. Recenter verzorgt Roussel de vocalen bij Hell Militia. Onkruid vergaat niet, want ook anno 2021 produceert de veertiger dus nog steeds grimmige en ruizige black metal.

Vanaf de dissonante, sinistere openingsklanken van het dreigende Radiations wordt duidelijk dat de tijd voor dit illustere trio al een aantal decennia stilstaat. De rauwe en primitieve black metal lijkt zó uit de jaren negentig weggelopen. De invloeden van Mütiilation zijn onmiskenbaar aanwezig, vooral in de karakteristieke, schelle scheermessensound die de gitaar produceert, maar ook in de verrotte strot van Meyhna'ch, wiens dreinend gelamenteer direct herkenbaar is. Het giftige Sewer Side Beast had met zijn dronende, beklemmende riffs zo op Majestas Leprosus (2003) of Rattenkönig (2005) kunnen staan.

Het mag duidelijk zijn dat Shotgun Prayers geen prettig in het gehoor liggend album is. Toch trapt de band eigenlijk maar zelden het gaspedaal in. De meeste nummers worden in midtempo gespeeld, waarbij de onderhuidse spanning vooral wordt voortgebracht door de slepende riffs, die als maden door elkaar heen krioelen en daardoor langzaam van karakter veranderen. Neem het titelnummer, dat is opgebouwd rondom een simpel drumritme, maar dat door het getormenteerde gejammer van Meyhna'ch en het woest zoemende gitaarwerk ver boven de middelmaat wordt verheven. Wie deze track hoort, kan goed begrijpen dat het eens grootse label Osmose Records (dat toch ook wat is blijven hangen in het verleden) dit schijfje uitbrengt.

Minpunten zijn er overigens ook. Zo zijn sommige tracks iets te lang en is ook de gehele speelduur van bijna een vol uur iets te veel van het goede, met name omdat er weinig afwisseling tussen de tracks zit. De plaat was wellicht krachtiger geweest als de schaar in enkele composities was gezet – met name in het ruim tien minuten durende Suicide Note. Desondanks laat Shotgun Prayers horen dat er nog steeds veel kracht kan uitgaan van de rauwe, misantropische klanken uit het verleden.

1. Radiations
2. Ancient Serpent
3. Sewer Side Beast
4. Black Legend
5. Shotgun Prayer
6. Invisible Chimera
7. Sour Misanthropy
8. Suicide Note

Score: 77 / 100

Toegevoegd: 18 juli 2021

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.