• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Pestilence - Exitivm
Label: Agonia Records

Pestilence - Exitivm

Gelukkig nadert het moment dat we weer concerten in hun traditionele vorm kunnen bijwonen. Tot die tijd zullen we het met livestreams en aangepaste settingen moeten doen. Ook Pestilence waagde zich recentelijk bij gebrek aan beter aan een livestream. Het was een prima gelegenheid om de geheel Nederlandse line-up aan het werk te zien en nieuwe nummers te beluisteren. Een kritisch luisteraar zal gehoord hebben dat de uitvoering in Paard te Den Haag hier en daar nog wat roestig was, maar het gros van het internationale publiek zag een gemotiveerd kwartet en kijkt op basis van vier nieuwe tracks met vertrouwen uit naar Exitivm.

Terecht, want het is weliswaar een wat korte, maar goede plaat vol herkenbare Pestilence-elementen. Zo knalt Morbvs Propagationem direct lekker uit de boxen. Deze eerste reguliere track bevat snelle thrash- en deathmetalriffs, bijdragen op keyboard en Patrick Mameli’s extreme vocalen, die dit keer agressiever en verstaanbaarder zijn dan op voorganger Hadeon (2018). Een goede keuze. Daarnaast komen in veel nummers dissonante gitaarpartijen langs, zoals in Sempiternvs, dat deels aan Morbid Angel doet denken. Hier en daar herinnert de sound aan het dertigjarige Testimony Of The Ancients (ook vanwege de aanwezigheid van enkele intro’s en outro’s).

De riffs en het gitaargeluid van Mameli en Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods, Shinigami) zijn de grote smaakmakers op deze negende full-length. Zo blijkt niet alleen uit de eerder genoemde tracks, maar ook uit Mortifervm, het titelnummer en Immortvos. Het scherpe en felle gitaarwerk springt er goed uit. Niet alle riffs zijn overigens even memorabel. Mede daardoor heeft de ene track wat minder impact dan de andere.

Daar kan zelfs de uitstekende productie van Mameli en Jory Hogeveen niets aan veranderen. Het geheel klinkt energiek, agressief en alle partijen zijn makkelijk te volgen. Zo is het baswerk van Joost van der Graaf (Cypher, ex-Dew Scented) goed te volgen. Het uitstekende drumwerk van Michiel van der Plicht (Aran Angmar, ex-God Dethroned) had evenwel wat minder kunstmatig mogen klinken.

Exitivm toont een gemotiveerd Pestilence. Het is een compacte plaat die met aftrek van de intro en outro ruim een half uur klokt en derhalve veelal korte tracks bevat. Enkele tracks springen er echt uit en verder is het vooral degelijk. Hoogste tijd om Pestilence een mix van oude en nieuwe nummers te zien en horen spelen op het podium.

1. In Omnibvs (Intro)
2. Morbvs Propagationem
3. Deificvs