Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
  • 5 september:
  • Heavy Metal Maniacs Festival
    30 september:
  • Parkway Drive, Thy Art is Murder en The Amity Affliction
  • We Came As Romans en Brand Of Sacrifice
Kalender
Vandaag jarig:
  • Dave Brockie (Oderus Urungus) (Gwar)† - 62
  • Roland Grapow (Helloween) - 66
  • Scott Kannberg (Pavement) - 59
Review

Dan Terminus - Last Call For All Passengers
Jaar van release: 2020
Label: Blood Music
Dan Terminus - Last Call For All Passengers
De laatste jaren hebben meer en meer metalfans kennisgemaakt met aanverwante genres als retrowave en darksynth. Deze duistere, keyboardgedreven muziek, die vaak met vet aangezette, ironische beeldvorming teruggrijpt op science-fiction en horrorthema’s in een retro-sfeer, blijkt ook verrassend goed aan te slaan bij de liefhebbers van grommende gitaren en diepe basaanslagen, zo bleek wel uit de succesvolle optredens van groepen als Carpenter Brut, Perturbator en GosT op recente edities van Roadburn. Wie in die pre-coronatijden de voetjes van de vloer liet gaan, zal ongetwijfeld ook veel van zijn gading vinden op Last Call For All Passengers, het nieuwe album van de darksynthproducer Dan Terminus.

Last Call For All Passengers is al de vijfde plaat die deze Fransman uitbrengt. Naar eigen zeggen wijkt deze plaat af van zijn voorgangers – een oordeel waar ik voor het gemak in meega, aangezien het eerdere werk mij tot op heden onbekend is. Opvallend aan deze plaat is de combinatie van vette breakbeats, die eigenlijk wel in iedere track opduiken, en de voor dit genre zo typerende darksynthlijnen. Het is een combinatie die ontzettend goed werkt. Bij vlagen klinkt Last Call For All Passengers dan ook als een obscure mengeling van de hierboven genoemde groepen en een duisterdere variant van The Prodigy en Chemical Brothers.

Hoewel de nummers op het eerste gehoor redelijk in elkaars verlengde liggen, valt na meerdere luisterbeurten op hoe gedetailleerd ze in elkaar zitten. In iedere track horen we allerhande stoere effecten en verstopte melodieën opduiken. Dat maakt Last Call For All Passengers een intrigerend album, dat onder de vette breakbeats, zware distortion en dreigende, zwaar aangezette synthlijnen verrassend verfijnd en divers is. Zo bevat Ruins een erg mooie, lichte ambient-ondertoon, terwijl de componist in March logge deathmetalriffs door elkaar husselt met luidruchtig stampende industrial en subtiele keyboardeffecten. Abattoir is het meest divers: de korte, verstilde keyboardpassage is uiterst knap geïntegreerd in de moddervette beats.

Dan Terminus geeft met dit album een visitekaartje af dat niet te negeren valt voor de liefhebbers van de retrowave- en darksynthbeweging die momenteel momentum vergaart. De plaat vliegt voorbij en in ruim veertig minuten zal zelfs de grootste kniesoor schoorvoetend moeten toegeven dat de neiging om in beweging te komen toch wel erg groot wordt. Laten we hopen dat 2021 daar weer aanleiding toe geeft!

Tracklist:
1. Oubliette
2. Requiem
3. Inhert
4. Disfigured
5. Multitude
6. Ruins
7. March
8. Abattoir
9. Feral
10. Excalibur

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 15 januari 2021

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.