• Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Emma Ruth Rundle & Thou - May Our Chambers Be Full
Label: Sacred Bones Records
Roadburn is zeker onder fans van alternatieve muziek een gevestigde festivalnaam. Er staan vaak interessante bands uit allerlei verschillende genres, die soms ook nog speciale Roadburnsets spelen. Hoewel het festival dit jaar niet door kon gaan, is er toch nog iets positiefs uitgekomen. Organisator Walter Hoeijmakers heeft er namelijk voor gezorgd dat de sludgemetalband Thou en de folkartieste Emma Ruth Rundle hun krachten bundelen op op het album May Your Chambers Be Full. Beide artiesten zijn gevestigde namen in hun respectievelijke genres, maar ze lijken muzikaal zeker niet op elkaar. Desalniettemin, of misschien juist daarom, hebben ze een erg interessant album afgeleverd.

Instrumentaal lijkt de muziek het meest op die van Thou. De gitaarpartijen vinden duidelijk hun oorsprong in doom en sludge metal, maar ook invloeden van grunge zijn te horen. Ze klinken vaak korrelig en lijken soms zelfs op drone. Dit geeft de muziek een rauwe rand. De baslijnen passen hier goed bij. Deze klinken laag en vunzig en dragen bij aan het doomgeluid, maar hier en daar schemeren ook punkinvloeden door. De drumpartijen zijn erg ondersteunend en dragen veel bij aan de groove.

Wat deze plaat voornamelijk uniek maakt, is de vocale samenwerking tussen Emma Ruth Rundle en Thou-zanger Bryan Funck. De kalme zangstem van Rundle contrasteert met de rauwe stem van Funck. Rundle is het vaakst te horen. Haar hoge stem past goed bij de duistere post-folkrock die ze normaal gesproken maakt, maar blijkt ook goed samen te werken met de doom metal van Thou. De muziek is vaak hard en rauw, maar haar rustige stem voert je mee. Ook als ze op de achtergrond met de muziek meezingt, zoals in Monolith, werkt dit kalmerend. Funcks stem is juist hard en grommend. Het samenspel tussen de stemmen werkt bijzonder goed. Passages met Funck zijn meer groovy, terwijl de passages met Rundle een adempauze bieden. De mooiste momenten ontstaan wanneer de twee samen zingen. Rundles stem staat dan vaak op de voorgrond, terwijl Funcks stem iets meer achterin de mix staat. Dit contrast laat de beide stemmen het best tot hun recht komen en werkt soms overdonderend.

De kunsten van alle muzikanten komen het best tot hun recht in afsluiter The Valley. In de langzame opbouw sleept de stem van Rundle je mee, ondersteunt door de rustige gitaarpartijen en simpele drums. Het nummer bouwt gedurende bijna negen minuten langzaam op. De muziek zwelt rustig aan, om uiteindelijk een climax te bereiken. Dan combineren Rundle en Funck hun zangstijlen om het album overweldigend te eindigen.

Mensen die houden van interessante en unieke projecten moeten When Our Chambers Be Full zeker eens opzetten. Dit geldt uiteraard ook voor fans van beide artiesten. Het is een uniek project dat hopelijk ooit nog op de planken van Roadburn zal staan. Het beste van beide artiesten komt naar voren, zonder dat één de ander wegduwt. Het is een ervaring die in zijn geheel ondergaan dient te worden.

1. Killing Floor
2. Monolith
3. Out Of Existence