• Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Dream Theater - Distant Memories - Live In London
Label: InsideOut Music

Zolang James LaBrie en Mike Mangini deel uitmaken van de line-up van Dream Theater, zal er altijd discussie zijn over de prestaties van de heren. Er gaat geen dag voorbij of leden van de Facebook-fangroep van Dream Theater hebben het erover. Het gaat met name over de live-performance, en laat er nu net recentelijk een live-album van de invloedrijke progmetalformatie uitgekomen zijn.

Distant Memories – Live In London is een registratie van de optredens die het kwintet gaf in Eventim Apollo (bij sommigen beter bekend onder de naam Hammersmith Odeon) te Londen op 21 en 22 februari dit jaar. Aldaar speelden de Amerikanen vooral veel tracks van het meest recente studio-album Distance Over Time (2019) en kwam Metropolis, Part 2: Scenes From A Memory (1999) zelfs in zijn geheel aan bod vanwege het twintigjarig jubileum. A Nightmare To Remember van Black Clouds & Silver Linings (2009) en In The Presence Of Enemies – Part I van Systematic Chaos (2007) completeren de setlist.

De release verschijnt in verschillende formaten: 3-cd plus 2-dvd, 3-cd plus 2-blu-ray-digipak, limited deluxe 3-cd plus 2-blu-ray plus 2-dvd-artbook (44 pagina's) en een gelimiteerde boxset met daarin vier lp’s en drie cd’s. Mooie kerstcadeaus, want het geheel is fraai vormgegeven, al vormt de hoes daar een uitzondering op. De beeld- en geluidkwaliteit zijn dik in orde en ook de projecties zijn van toegevoegde waarde.

Terugkomend op de discussie in de eerste alinea: om de hoge noten te halen, gebruikt LaBrie één of meerdere technieken die ten koste gaan van het articuleren. Daardoor wordt het dus lastiger om de teksten te volgen. Blijft hij binnen zijn comfortzone, brengt hij het er beter vanaf. Er is geen autotune gebruikt, wel post-productie en pitch-correctie. Dat is logisch en gebeurt bij het gros van live-albums. Mangini speelt enthousiast en strak, maar sommigen zullen het gevoel missen dat zijn voorganger in zijn spel legde. Derhalve vooral een kwestie van smaak.

Afgezien van die opmerkingen is Distant Memories – Live In London een goed album met een prima setlist. Het beste live-product? Nee. Essentieel? Ook niet, want Live Scenes From New York (2000) is er al. Anno 2020 is de productie natuurlijk wel een stuk groter. De nieuwe live-release laat horen wat Dream Theater anno nu nog kan brengen. Was het vroeger beter? Indien je die mening bent toegedaan, kun je Distant Memories – Live In London gerust aan je voorbij laten gaan. Voor degene die zijn verzameling compleet wil hebben, is het een goed product.

1. Untethered Angel
2. A Nightmare To Remember
3. Fall Into The Light