• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Jinjer - Alive In Melbourne
Label: Napalm Records

Jinjer - Alive In Melbourne

Als een machine speelde Jinjer de afgelopen jaren de zalen plat. In Australiė had de band echter nog niet opgetreden. Tot begin dit jaar, toen de metalformatie het vliegtuig naar Melbourne pakte. Traditioneel laat het viertal muzikanten elke eerste show op een nog niet bezocht continent opnemen. Eigenlijk was het niet de intentie om het optreden als live-album uit te brengen, maar de opnamen bevielen dermate goed dat het management en Napalm Records hebben besloten de show van 5 maart in Max Watt's House Of Music uit te brengen.

Alive In Melbourne is het resultaat, dat (voorlopig) alleen op cd verkrijgbaar is, en dus niet op dvd. Er zijn wel degelijk beelden van de show, maar die staan alleen op YouTube. Op deze live-release vind je zeventien tracks, waaronder een intro en een outro. De setlist richt zich met name op Macro en Micro (beide uit 2019), maar ook de oudere favorieten komen aan bod. Dat zijn uiteraard Sit Stay Roll Over, I Speak Astronomy, Who Is Gonna Be The One, Words Of Wisdom, Captain Clock en Pisces.

De live-energie is treffend vastgelegd. Je hoort het enthousiaste publiek, je proeft het harde werken en het speelplezier van de bandleden. Frontvrouw Tatiana ‘Tati’ Schmailyuk is opmerkelijk spraakzaam tussen de songs door. Je hoort bovendien de rauwe sound die een optreden kenmerkt. Uiteraard is er in de studio aan gesleuteld om het verkoopbaar en nog mooier aan u voor te leggen. Dat mag. Het wordt er immers beter op. Alle partijen zijn definieerbaar en Tati schreeuwt en zingt het geheel over het algemeen overtuigend aan elkaar. Zo haalt ze de hoge noten in I Speak Astronomy. En dames (behalve Els Prins van Sisters Of Suffocation), probeer die lage grunts in Who Is Gonna Be The One maar eens na te doen. Succes!

Er gaat natuurlijk ook weleens wat mis. Zo zijn de extreme vocalen soms wat minder overtuigend en zit er wel eens een wat minder scherp gespeelde noot tussen, maar dat is de charme van een optreden.

Alive In Melbourne is een geslaagd gebaar naar de fans van een band die die mensen wil bedanken voor de enorme steun in de afgelopen jaren. Fans die zich op hun beurt van hun goede kant laten horen door niet alleen in een zweterige, uitverkochte ruimte de grote hits mee te zingen, maar ook de recentere tracks als Judgement (& Punishment) (“Booya”) en Perennial. Als het aan Tati had gelegen, had het album er niet gekomen, want ze heeft niets met live-albums, maar we mogen blij zijn dat er deze keer niet naar haar geluisterd is. Na een kleine tien jaar was het wel tijd voor een live-release. We hopen dat we volgend jaar net als de Australiėrs weer terecht kunnen in een gezellige concertzaal om Jinjer van dichtbij te kunnen zien en horen. Er gaat natuurlijk niets boven the real thing. Tot die tijd vermaken we ons met dit soort speciale releases. Een leuk extraatje.

1. Intro
2. Teacher, Teacher!
3. Sit Stay Roll Over