• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Black Stone Cherry - The Human Condition
Label: Mascot Label Group
Sinds het titelloze debuut uit 2006 staan de Amerikaanse rockers van Black Stone Cherry bekend als hardrockband met southernrock-, grunge- en heavymetalinvloeden. Een geslaagde combinatie die de band onderscheidend maakt. Op Family Tree uit 2018 werden de grunge- en metal-invloeden vaarwel gezegd, waardoor Black Stone Cherry een volwaardige southernrockband was geworden. Het is een opzwepende plaat met een vrolijke ondertoon. Anno 2020 heb ik echter even geen behoefte aan zo’n soort plaat uit de Verenigde Staten, waar de sfeer op het moment van schrijven nogal grimmig is. Dat doet Black Stone Cherry dan ook niet. De band heeft met The Human Condition zelfs de meest donkere album uit zijn carrière gemaakt.

Black Stone Cherry lijkt haast in niets op de opgewekte band op Family Tree. Het viertal uit Kentucky heeft ditmaal de grunge grotendeels omarmd. Fans van Lynyrd Skynyrd en The Allman Brothers kunnen The Human Condition maar beter vermijden. Dit album is gemaakt voor liefhebbers van Alice in Chains en Soundgarden. De muzikanten van Black Stone Cherry hadden dit dan ook voor ogen. “With this one, we cranked up the amps, the drums are in your face, and there are some really heavy riffs”, aldus gitarist Ben Wells.

The Human Condition is een consistent album dat veel te bieden heeft. Ringin’ In My Head, Live This Way en Some Stories zijn goede voorbeelden van hoe de band stevig en catchy uit de hoek kan komen. Liefhebbers van ballads komen ook ruimschoots aan hun trekken, met het afsluitende Keep On Keepin’ On als hoogtepunt. Bijna iedere song op het album heeft een zwaarmoedig sfeertje, met als uitzondering de Electric Light Orchestra-cover Don’t Bring Me Down. Blijkbaar kon de band het niet zelf opbrengen om met een eigen, luchtige track op de proppen te komen.

De Amerikanen bewijzen met The Human Condition dat ze zonder problemen een plaat met een bloedserieuze ondertoon kunnen maken. Black Stone Cherry blijkt zowel met grunge als southern rock uitstekend uit de voeten te kunnen, zonder af te wijken van het eigen geluid. In de kern blijft Black Stone Cherry namelijk een swingende hardrockband. De groep maakt het voor de fans interessant door regelmatig met een andere insteek te komen. Hoewel The Human Condition qua sfeer dus afwijkt van het andere werk, blijft de kwaliteit gewaarborgd en kan men weer even vooruit.

1. Ringin’ In My Head
2. Again
3. Push Down & Turn