12-04-2021

Satan's Fall - Past Of
Label: High Roller Records
Satan's Fall - Past Of
Bij het beluisteren van de compilatie Past Of Ė het eerste volledige wapenfeit van de Finse groep Satanís Fall Ė schiet er eigenlijk maar ťťn gedachte door mijn hoofd: wat is het jammer dat deze muziek voorlopig niet in een klein, klef, zweterig bierhok live bewonderd kan worden! De heavy/speed metal van het gezelschap leent zich namelijk perfect voor een wild metalfeestje dat allesbehalve Ďcoronaproofí is. Snedige riffs, opzwepende ritmes en een zanger die gilt en kermt alsof hij Rob Halford wil overtreffen: Satanís Fall ademt oermetal uit iedere porie.

Natuurlijk: vernieuwend is het geboden materiaal geen seconde, maar wie vindt dat het leven al ingewikkeld genoeg is, zal smullen van de ongecompliceerde en stoere metal (met hoofdletter ĎMí) die te vinden is op dit schijfje. Wie zelfs op basis van de belegen albumhoes niet kan inschatten welke muziek Satanís Fall maakt, krijgt een aanvullende hint in de vorm van songtitels als Metal Of Satan en Riders Of The Night. In de wereld van deze Finnen heeft de tijd stilgestaan sinds het begin van de jaren tachtig.

Dergelijke muziek staat of valt met de mate van muzikaal vakmanschap en de kwaliteiten van de zanger. Met beide zit het wel goed op Past Of. De gitaristen blinken weliswaar niet uit in spectaculaire soloís (hoewel Seven Nights een aangename uitzondering vormt), maar er wordt wel functioneel gespeeld. Bovendien zit iedere track vol sterke riffs en lekkere loopjes, waarbij naar hartenlust wordt gespiekt bij het oude Iron Maiden, Mercyful Fate en Enforcer. Dat levert een achttal energieke en uitermate genietbare tracks op, waarbij vooral het onweerstaanbare Metal Of Satan (ultiem stoere riffs en verrukkelijke, snerpende uithalen in het refrein) en het met gelikte melodieŽn doorspekte False Idols een aparte vermelding verdienen. De puike uitvoering van Kenny Logginsí klassieker Danger Zone vormt een passende afsluiting van deze retro-verering.

Kortom: wie houdt van een ouderwets metalfeestje, zal ongetwijfeld genieten van de energieke uitvoering die Satanís Fall op Past Of ten gehore brengt. Hopelijk kunnen we deze mannen in de toekomst aan het werk zien in een klein zaaltje. Een tour met de gezinde geesten van Blizzen, wiens werk ik onlangs besprak, zou al helemaal toe te juichen zijn. Tot dan moeten we het doen met deze studio-uitvoering, maar gezien de hoge herspeelwaarde is dat zeker geen straf.

1. Poisonhead
2. Steel Highway
3. Seven Nights