• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Valkyrie - Fear
Label: Relapse Records

Valkyrie - Fear

Valkyrie is een populaire naam voor een metalband. Wanneer je Metal Archives erop naslaat, kom je al gauw op meer dan tien groepen met dezelfde naam. Hier hebben we het echter over de heavyrockformatie uit Atlanta. De band is al sinds 2002 actief en brengt dit jaar de vierde full-length Fear uit. Voormalig Baroness-gitarist Peter Adams en zijn broer Jake zijn de spil van de groep. Muzikaal zijn er lichte raakvlakken met Baroness, maar de wortels van Valkyrie’s sound liggen vooral in de jarenzeventigrock en proto-metal.

Net als de vorige platen is Fear gezegend met een rijk geluid. De gebroeders Adams weten met hun duellerende gitaarpartijen de nummers veel melodie mee te geven. De stijl is herkenbaar. Net als bij Baroness wordt er weer veel gebruikt gemaakt van het Phaser-effect bij solo’s. Dat is niets nieuws ten opzichte van de vorige platen, maar in de nieuwe songs zijn de gitaarpartijen en solo’s duidelijk creatiever en origineler. Doordat enkele songs instrumentaal gezien wat grootser zijn opgebouwd, klinkt het allemaal progressiever dan op de voorgaande plaat Shadows (2015).

Het album opent met Feeling So Low, een prima opener met een uitstekende flow, waarin de melodieuze, duellerende gitaarpartijen, meerdere gitaarsolo’s en groovende riffs een hoofdrol krijgen. Afraid To Live is eveneens een sterk nummer. De instrumentale stukken zijn hier net wat uitgebreider opgezet. In Loveblind is het drummer Warren Hawkins die de show steelt. Het drumwerk van Hawkins is op deze plaat sowieso al erg sterk. In deze track maakt hij gebruik van aanvullende percussie. Een goede zet, want die maakt de song nog opzwepender.

Het overige songmateriaal is net zo indrukwekkend. Valkyrie heeft een neusje voor hooks in de vorm van pakkende riffs of melodieuze gitaarsolo’s. Tevens heeft de band ook duidelijk vooruitgang geboekt qua songwriting. De composities zijn goed opgezet en blijven interessant tot het einde. Ook een dik compliment voor de productie. Die is om door een ringetje te halen. Het warme analoge geluid komt daarbij heel goed naar voren bij deze plaat. Minpunten? De vocalen van Jake Adams zijn niet heel spectaculair, maar dit is niet storend en slechts een kleine smet op waarschijnlijk de beste plaat van Valkyrie tot nu toe.

1. Feeling So Low
2. Afraid To Live
3. Loveblind