27-10-2020

Valkyrie - Man Of Two Visions (re-release)
Jaar van release: 2010
Label: Meteor City
Terwijl Pete Adams met Baroness de wereld aan het veroveren is, blijft zijn andere kindje achter. Het is logisch dat je op den duur prioriteiten moet stellen, maar toch is het zonde als Valkyrie onopgemerkt naar de achtergrond zou verdwijnen. Niet dat deze twee bands veel op elkaar lijken overigens, want Baroness is vrij progressief ingesteld, terwijl Valkyrie met Man Of Two Visions volledig teruggrijpt op de fantastische jaren ’70.

Man Of Two Visions is overigens geen nieuw album. Het stamt uit 2008, maar zoals gebruikelijk heeft Meteor City zoals gebruikelijk een neusje voor goede doom, stoner en archaïsche heavy metal. Valkyrie gebruikt zelf de term vintage heavy metal en daar kan ik volledig mee instemmen. Het is niet eens onwaarschijnlijk dat er bijna veertig jaar oud opnamemateriaal in de studio is gebruikt. Het geluid is heerlijk authentiek en warm. Dat alleen al is een waar genot om te horen.

De zeven songs die dit album vullen zijn allemaal van hoge klasse. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat twee daarvan volledig instrumentaal zijn. De beste songs zijn Running Out en Apocalypse Unsealed. Beide hebben een sterke opbouw en bevatten een energie die aan het vroege werk van Iron Maiden doet denken. Andere duidelijke invloeden op dit album zijn afkomstig van onder andere Pentagram en Witchcraft (met name het zangwerk).

Liefhebbers van vintage metal zullen Valkyrie absoluut kunnen waarderen. Man Of Two Visions is een album met een heerlijk warm geluid en bevat sterke songs. Zo succesvol als Baroness zal het niet worden, maar ik hoop dat Pete Adams ook met Valkyrie actief zal blijven. Een leuke verrassing!

1. Running Out
2. Dawntide's Breeze
3. Green Highlander