• Jessica Thierjung (Xandria) - 43
  • Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Kamelot - I Am The Empire - Live From The 013
Label: Napalm Records

Wie was erbij op 14 september 2018, toen Kamelot een speciale show verzorgde in Tilburg? Toen er nog zo'n drieduizend fans bij elkaar mochten komen van over de hele wereld om samen te genieten van "a very special moment which we will carry with us forever", zoals Tommy Karevik het samenzijn destijds noemde. Bijna twee jaar later verschijnt de beloofde concertregistratie op live-album, dvd en blu-ray.

I Am The Empire – Live From The 013 bevat alle tracks van het optreden, dus ook het drum- en keyboard-intermezzo en de andere tussendoortjes van backingtrack, met uitzondering van die na When The Lighs Are Down. Uiteraard is er veel ruimte voor de songs die Tommy in de studio heeft ingezongen. Veel recent materiaal dus, maar met March Of Mephisto, When The Lights Are Down, Rule The World, The Great Pandemonium en Forever is er ook aandacht voor het Khan-tijdperk.

Er straalt veel energie af van de release. In onze concertreview van destijds maakten we daar al melding van en gelukkig is die energie vereeuwigd op deze nieuwe release. Het publiek laat zich goed horen, mede door de enthousiaste aanmoedigingen van de frontman. Zijn toespraken zijn te horen en het publiek scandeert de bandnaam. De vele gastartiesten delen in de feestvreugde. In Phantom Divine (Shadow Empire) horen we Lauren Hart (Once Human) en in My Confession, het eerste rustpunt, horen we de Eklipse-dames (drie violistes en een celliste). Alissa White-Gluz (Arch Enemy) komt meerdere keren het podium op, onder meer samen met Elize Ryd (Amaranthe). Under The Grey beleeft zijn livepremière met Charlotte Wessels van Delain.

Het geluid in 013 was tijdens bepaalde tracks niet optimaal, maar in de studio is aan de opnames gesleuteld, zodat over de hele lengte een zeer acceptabele sound geboden wordt. Alle partijen zijn goed te horen. Zo komen de kinderkoorpartijen in Burns To Embrace goed naar voren, al is het jammer dat ze van backingtrack komen. De mix doet recht aan de gastbijdragen, al hadden die nog wat sterker mogen worden uitgelicht. De zang van Tommy staat prominent in de mix. Dat is begrijpelijk, want de 38-jarige zanger is in Tilburg uitstekend bij stem. De Zweed komt in de oudere tracks met een geslaagde interpretatie van de zanglijnen van de Noor.

Dit derde live-album (de tweede op dvd/blu-ray en de eerste met drummer Alex Landenburg) laat een zeer gemotiveerde groep muzikanten horen en zien en een Karevik in topvorm. De energie die op 14 september 2018 van voor tot achterin de grote zaal van 013 aanwezig was, hoor je terug op dit verzorgde product. Het is bijna nostalgie dat we destijds nog hutjemutje bijeen mochten zijn en spectaculaire liveshows als deze mochten meemaken. Laten we hopen dat we dat volgend jaar, als er een nieuw studio-album van Kamelot zal verschijnen, die weer mogen beleven zoals we gewend waren. Tot die tijd vermaken we ons met dit soort uitstekende concertregistraties.

1. Transcendence (Intro)
2. Phantom Divine (Shadow Empire) (feat. Lauren Hart)
3. Rule The World