• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

RRRags - High Protein
Label: Lay Bare Recordings

RRRags - High Protein

RRRags is een Belgische/Nederlandse hardrockformatie. Dit trio bestaat uit de ervaren muzikanten Ron van Herpen (onder andere The Devil’s Blood en Astrosoniq), Rob Martin (Bliksem) en Rob Zom (Lords Of Altamont). Twee jaar geleden brengt de groep zijn verdienstelijke, eerste plaat uit. De nummers van die release kwamen voort uit een jamsessie. RRRags is inmiddels twee jaar ouder en met High Protein is er een nieuwe album verschenen.

De acht nieuwe songs zijn diepgeworteld in classic rock. Zowel de jaren zeventig, tachtig als negentig komen aan bod. High Protein gaat lekker van start met The Fridge, waarin The Who-achtig ritmisch gitaarwerk te horen is. Drummer/zanger Martin laat zich - met zijn pakkende, cleane vocalen in de lijn van Paul Rodgers - direct van zijn beste kant horen en Ron van Herpen trakteert op een fraaie gitaarsolo. In Messin laat RRRags heerlijke boogierock horen waarbij het maar moeilijk stilzitten is.

Via het iets minder memorabele Sad Sanity volgt met Dark Is The Day een kleine adempauze. Het tempo gaat omlaag en de band neemt de tijd om een iets duistere, psychedelischere sfeer te creëren. Ook hier laat Van Herpen mooie gitaarsolo’s horen. Hierna geeft RRRags weer vol gas in Sugarcube. Deze track neigt mede door de stuwende fuzzriff naar stonerrock. In Demon’s Dancing gooit de band het met een aanstekelijke Thin Lizzy-meets-Journey-vibe weer op een andere boeg. Na het wat gezichtloze Hellfire sluit RRRags de plaat af met de erg geslaagde, ingetogen, psychedelische track Window.

High Protein brengt gemengde gevoelens teweeg. De band komt af en toe heerlijk rockend en swingend uit de hoek. Ook de rustigere, psychedelische songs zijn zeer de moeite waard. Sommige tracks zijn echter nog te gezichtloos en missen een eigen geluid. Dat mag de pret niet drukken, want dit is – vooral voor classic rock-liefhebbers - zeker een aanrader.

1. The Fridge
2. Messin
3. Sad Sanity